Bokrecensioner start | Mer i genren biografi

Bokinformation och recensioner: Alef av Paulo Coelho

Alef

Alef

Författare: Paulo Coelho
ISBN: 9789170282911

För att åter närma sig Gud bestämmer sig Paulo för att börja
om från början: resa, uppleva och på nytt sätta sig i förbindelse med folk och med världen. Mellan mars och juli 2006 besöker han därför, vägledd av tecken, tre kontinenter Europa, Afrika och Asien och kastar sig in i en resa genom tid och rum, genom det förflutna och nuet, i sökandet efter sig själv.

Under resans gång tar sig Paulo gradvis ut ur sin isolering,
klär av sig egot och stoltheten och öppnar sig för vänskapen, kärleken, tron och förlåtelsen, utan rädsla för att möta livets inneboende utmaningar.
På samma sätt som herdepojken Santiago i Alkemisten upptäcker författaren att han måste färdas långt bort för att förstå det som finns nära. Resandet får honom att känna att han lever igen, att han kan se världen med barnets ögon och möta Gud i de små handlingarna i vardagen.

Jag gjorde inte den här resan för att finna de ord som saknades i mitt liv, utan för att på nytt bli kung i min värld. Jag har fått kontakt med mig själv igen och med det magiska universum som omger mig. Det är det som gör livet intressant: tron på skatter och mirakel. Paulo Coelho

Författare: Paulo Coelho
Titel: Alef
Originaltitel: O Aleph
Översättare: Örjan Sjögren
Antal sidor: 312
Förlag: Bazar
ISBN: 9789170282911
Paulo Coelho är en av världens mest lästa författare. Hans böcker är översatta till 73 språk och har sålts i mer än 135 miljoner exemplar. Idéerna, filosofin och temana i hans böcker inspirerar miljoner läsare att söka sin egen väg och hitta nya sätt att betrakta världen på. Paulo Coelho har mottagit en rad priser och utmärkelser för sitt författarskap. Källa: (Bazar).

Handling: Den här boken är en självbiografi om Paulo Coelho, Gud och världsalltet. 2006 tar författaren med sig sitt förläggarteam på en resa med Transpiriska järnvägens 9 288 kilometer långa sträcka, genom Europa, Asien, Afrika till Stilla Havet för att också möta sina läsare, sälja och signera sina böcker på vägen. På tåget träffar han den mystiska fiolspelande ryska kvinnan - Hilal 21 år och snart står det klart att det är hon som själsligt ska leda Paulo Coelho tillbaka till sig själv igen. Det blir en lång tågresa där teamet diskuterar livet och efter ett tag känner Paulo Coelho en inre själslig känsla för Hilal och han tar henne till vissa områden på tåget som han kallar stora och lilla Alef. Vad just detta innebär överlåter jag till er läsare att tolka. Under resans gång funderar Paulo på varför vissa människor inte utvecklas vidare i livet och varför han själv ser den andliga världen mer och mer avlägsen. Ska han hitta tillbaka till sig själv igen?

Paulo Coelho är som sagt en av vår tids mest lästa författare och hans böcker är översatta till 73 språk. Detta är visserligen en självbiografi, men ibland är handlingen lite för övernaturlig, osammanhängande och långsökt. Paulo Coelho känns ofta som en egoistisk och arrogant person. Ibland fick jag lägga den ifrån mig på grund av tristess och det var inte vad jag hade förväntat mig av den store författaren. Den hade tyvärr inte ?det? som de andra böcker jag läst av honom och som jag älskat. Men jag tror nog att han kommer tillbaka och skriver lika stilistisk och intressant som innan i sin nästa bok. Kanske en självbiografi inte var det rätta för honom att skriva, eftersom de blev så mycket andlighet som brukar finnas i hans romaner. Så Paulo Coelho bör nog hålla sig till sina underbara andliga romaner istället.

Betyg 6/10

Datum: 2012-10-18

Betyg: 6