Att vara eller inte ... En bok om självmord av Bo Andersson

Bokrecensioner start | Mer i genren fakta

Bokinformation och recensioner: Att vara eller inte ... En bok om självmord av Bo Andersson

Att vara eller inte ... En bok om självmord

Författare: Bo Andersson
ISBN: 9789174376845

Självmord betraktades länge som ett brott. Livet var en gåva från Gud och kunde inte avvisas. I dag är synen en annan men frågan är fortfarande känslig och svår att tala om. Ett självmord leder till sorg och skuldkänslor hos de efterlevande.

Motiv och metoder har skiftat och i sin nya bok visar Bo Andersson hur olika tider och kulturer sett och ser på den som tar sitt liv. Statistiken ger besked om skillnader mellan män och kvinnor och mellan unga och gamla. Skönlitteraturen kan ofta ge oss möjligheter till en djupare förståelse och författaren är generös med exempel från romaner, film och teater - från Shakespeare till autentiska avskedsbrev och debattböcker. I bokens sista kapitel ger Bo Andersson med utgångspunkt i egna livserfarenheter en personligt engagerad kommentar till debatten om passiv och aktiv dödshjälp.

Författare: Bo Andersson
Titel: Att vara eller inte ? En bok om självmord
År: 2012
Antal sidor: 125
ISBN: 9789174376845
Boken tar upp självmord ur olika vinklar. Hur man tidigare sett på det som ett brott till synen på det i dag.
Författaren skriver på vad jag tycker ett bra och förståeligt akademiskt sätt om hur det man sett på självmord i olika tider och också från ett kulturellt perspektiv. Han tar upp statistik mellan män-kvinnor, unga-gamla och något som intresserar mig mycket är gammal klassisk litteratur som även har filmatiserats och flera av dem har blivit storfilmer. Och temat de alla har gemensamma är att de slutar med självmord. Jag tyckte boken var mycket intressant och jag tyckte om Bo Anderssons lite svåra språk, det passar mig personligen bättre att läsa, än böcker av författare som har ett torftigt språk. Jag lärde mig en hel del om självmord jag inte vetat innan och i slutet av boken finns noter och referenser till annan litteratur, där jag givetvis hittade flera intressanta böcker jag vill läsa.

Betyg 8/10

Datum: 2013-01-15