Bokrecensioner start | Mer i genren biografi

Bokinformation och recensioner: Bruce Dickinson av Joe Shooman

Bruce Dickinson

Bruce Dickinson

Författare: Joe Shooman
ISBN: 9789185535569

Bruce Dickinson är mest känd som sångare i ett av världens största hårdrocksband, Iron Maiden, men han är mycket mer än så. Här får du följa den mångsidige Bruce Dickinsons historia; från en trevande start på karriären med lånade bongotrummor till ett mer seriöst satsande Samson och vidare ut på världens arenor med Iron Maiden.

Recension av Joe Shoomans Bruce Dickinson

Joe Shooman är en brittisk musikjournalist som bland annat skriver för tidningarna Metal Hammer, Music Mart, Record Collector, Plan B Magazine och The fly. Han har även skrivit böckerna Rivium: The Mark Of Perseverance, Whose Space Is It Anyway? Och Kasabian: Sound, Music And Empire

Den svenska översättningen är gjord av Helen Ljungmark, boken är utgiven av Kalla Kulor förlag och är på 327 sidor.

Handling: I denna bok får vi följa Bruce Dickinson från liten pojke till en av hårdrockens största sångare. Som läsare får vi lära känna en annorlunda stjärna, full av energi och som inte låter sig dras med i den självklara stjärnglansen med droger och spritfester. Bruce vill så mycket med sitt liv, han nöjer sig inte bara med att vara sångare. Han börjar med fäktning, skriver böcker, blir radioprogramledare och till och med utbildar sig till pilot, samtidigt som han turnerar världen över med sitt band Iron Maiden. Innan sångkarriären har Bruce även en universitetsexamen i historia.

Innan Bruce blev sångare ville han bli trummis, men en dag när han satt bredvid en gitarrist började han sjunga med, och både han och andra upptäckte hans annorlunda sångsound med kunnighet i höga toner.

Bruce blev medlem i bandet Samson som ibland spelade på samma scen som Iron Maiden, ett band som Bruce såg upp till, men att han en gång skulle bli deras sångare hade han ingen tanke på. Han är en rolig och trevlig kille och när han en dag fick reda på att en av hans favoriter Ian Gillian skulle komma till samma lokal var han tvungen att kräkas av nervositet. Till slut blev Bruce sångare i Iron Maiden och där sjunger han än. De turnerar fortfarande världen över. Frågan är om Bruce nöjer sig med det. Han har alltid önskat att bli lokförare, så vem vet, snart kanske han åker på tågturné och tar med sig alla fans.

Wow, vilken kille han verkar vara denne Bruce Dickinson. Hur orkar han med allt? Boken är en riktigt bra beskrivning av den lille sångaren som aldrig kan stå still på scen och som hela tiden vill utforska nya områden förutom musiken. Det var intressant att följa hans framgång, både inom musiken och om hans privata yrken. Författaren har lyckats få med allt av intresse om Bruce Dickinson och Helen Ljungmark som gjort den svenska översättningen har gjort ett riktigt bra jobb. En bok för alla Iron Maiden fans eller för de som bara gillar Bruce Dickinson.
etyg 10/10 Kristina Simar lektör/bokrecensent

Datum: 2010-07-02