Bokrecensioner start | Mer i genren biografi

Bokinformation och recensioner: Den motvillige monarken Carl XVI Gustaf av Tomas Sjöberg, Deanne Rauscher, Tove Meyer

Den motvillige monarken Carl XVI Gustaf

Den motvillige monarken Carl XVI Gustaf

Författare: Tomas Sjöberg, Deanne Rauscher, Tove Meyer
ISBN: 9789174610161

Kung Carl XVI Gustaf har under hela sitt liv befunnit sig mitt i offentlighetens ljus. Ingen person i vårt land har genom åren varit så uppmärksammad, omskriven och hyllad som han. Men vår bild av honom är präglad av medierna och den tenderar ofta att bli endimensionell. Vem är Kungen egentligen? Hur är han som person och hur uppfattas han av människor i sin omgivning?

Genom samtal med personer som stått honom nära får vi här ta del av en ny bild av vår statschef. Under flera år har författaren intervjuat gamla klasskamrater och lärare, lumparkompisar och befäl, livvakter och anställda vid hovet. De flesta berättar här för första gången om sina minnen av Kungen och fram träder bilden av en helt vanlig människa och av en motvillig monark.

Utgångspunkten för boken har varit att belysa de okända sidorna hos Kungen, de som tidigare inte skildrats och de som vi inte vet så mycket om.

Biografin består av två delar. Den inledande skildrar de första 27 åren fram till och med trontillträdet, med den kvinnodominerande uppväxtmiljön på Stockholms slott, åren i Broms skola, Sigtuna och lumpen. Vi får ta del av hur Kungen uppfostrades och förbereddes för sin kommande livsuppgift med den ständigt närvarande motsägelsen: att Kronprinsen inte var vem som helst men ändå skulle behandlas som alla andra.

I den andra delen får vi ta del av den vuxne monarkens inofficiella liv. Vilka är hans privata vänner, hur ser kretsarna kring Kungen ut och hur ter sig umgänget på fritiden?

THOMAS SJÖBERG är journalist och författare med en särskild känsla för personporträtt. Han har skrivit flera uppmärksammade biografier, bland andra: Ingvar Kamprad och hans IKEA (1998), Barnflickan i Knutby(2005) och Private med Milton och Milton/Porrkungen (2002/2009).

Recension av Thomas Sjöberg, Deanne Rauscher och Tove Meyers bok

Den motvillige monarken Carl XVI Gustaf

Boken är utgiven på Lind & Co förlag och innehåller 352 sidor.

Thomas Sjöberg är född 1958 och har i över 30 år arbetat som journalist och författare med särskild inriktning på personporträtt, biografier och litterära reportage. Bland de böcker han utkommit med finns Ingvar kamprad och hans Ikea. Private med Milton och Milton. (utgiven som pocket med titeln Porrkungen) och Barnflickan i Knutby. Han har arbetat i tio år som redaktör på SAS engelskspråkiga ombordmagasin Scanorama och hållit kurser i porträttjournalistik för Medieutbildarna (tidigare Pressinstitutet).

Deanne Rauscher är född 1953 och har varit verksam som socialarbetare och är även utbildad journalist. 2004 utkom hennes och Janne Mattssons uppmärksammade bok om bordellhärvan 1976, Makten, männen, mörkläggningen. Deanne Rauscher jobbar med utsatta tonårsflickor. Hennes researcharbete och förmåga till förtroendeskapande relationer har varit avgörande för denna boks tillkomst.

Tove Meyer är född 1983, utexaminerades från institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK) i Stockholm, januari 2009. Hon har sedan dess arbetat som researcher och producent på Sveriges Radio. Tove Meyer har även fått utmärkelser för sina noveller och sin poesi.

Handling: Den första delen handlar mest om kungen som liten kronprins, hans studier på SHL- Sigtuna Humanistiska läroverk och hans militärtjänstgöring i flottan.
Berättelsen börjar när Kung Gustaf VI Adolf ligger för döden på Helsingborgs lasarett. Kronprins Karl Gustaf är bara 27 år, den 15 september 1973, när den gamle kungen dör klockan 20.35 och kronprins Karl Gustaf utropas till ny konung av Sverige. Karl XVI Gustaf blir hans konunganamn.

En alldeles för ung monark som egentligen har mycket kvar att upptäcka av livet innan det är dags för honom att ta detta stora ansvar. Men sådant är livet om man är född inom ett Kungahus och även är tronarvinge. Det finns inga valmöjligheter.

Läsarna får läsa om kronprinsens pappas tragiska död, när det flygplan som han färdas i kraschar utanför Kastrups flygplats när kronprins Karl Gustaf endast är sju månader. Kronprinsen blir ensam pojke i en kvinnodominerad släkt. Han har fyra äldre systrar, sin mor och barnsköterskan Ingrid Björnberg som närmaste anhöriga. Prins Bertil och kung Gustav VI Adolf får ersätta den far han aldrig fick lära känna. Kronprinsen har det bra på Haga slott, där det finns plats för lek och stoj. Kronprinsen tycker om att leka med bilar och är mycket motorintresserad. Ett intresse som han har fortfarande. Naturen har också varit något han alltid tyckt om. Att ströva omkring i skog och mark, och upptäcka nya växter, jaga och liknande är fortfarande något som tillhör hans största intresse. När storasyster Christina retade Carl Gustaf att han i framtiden skulle bli kung blev han irriterad och sa: Vill inte, vill inte.

I del två kommer handlingen in på kungens romanser med olika kvinnor och de fester det sägs att han besökte tillsammans med sina närmaste vänner Carl-Adam ?Noppe? Lewenhaupt, Anders Lettström och Anders ?Aje? Philipson. Ingen av dessa har dock uttalat sig i boken.
Även den kriminelle Mille Markovic säger att kungen och hans vänner har varit stadiga gäster på hans nattklubbar. Med hjälp av Christer Gustafsson, en mångfacetterad affärsman i svenskt näringsliv, även kallad ?Björn Borg-vännen? ordnade de unga kvinnor som skulle strippa och vara sällskapsdamer för kungen och hans vänner. Ingen av deras fruar fick dock vara med på dessa fester.
Det står ett helt kapitel om kungens påstådda romans med Army of lovers sångerskan Camilla Henemark. Något som Camilla Henemark själv har talat om i media nu efter att boken kommit ut.
Ingen av författarnas källor är namngivna. Så det är upp till läsarna att tro eller inte tro på det de läser.

När jag kom överens med förläggaren Kristoffer Lind på Lind & Co att jag skulle recensera denna bok, berättade jag att jag inte är ett fan av Kungahuset och att jag aldrig följer deras liv i skvallerpressen. Därför får det bli en objektiv recension. Det blev det också, för jag har inte hört talas mycket om dessa händelser kring kungens uteliv. När jag var i tonåren läste jag att han brukade tillbringa en del kvällar på den kända nattklubben Alexandras, som ägdes av Alexandra Charles och hennes dåvarande man Noel. Att han gillar han vara i naturen är inget jag gått miste om. Kanske kungen vore en lyckligare människa om han hade fått jobba som biolog eller något liknande. Något annat om det som står om hans uteliv har jag däremot aldrig läst om. Jag har heller aldrig hört talas om Mille Markovic eller Christer Gustafsson. Däremot så följde jag händelsen om gamle kungen Gustav VI Adolfs insjuknande och död 1973. Bokens utförande har jag ingenting att klaga på. Upplägget är bra och den är lättläst. Några utförliga detaljer finns heller inte med. Boken upplevs inte som någon snaskisk roman, utan den är skriven på ett väldigt faktamässigt sätt.

Betyg 9/10 Kristina Simar

Datum: 2010-12-14