Bokrecensioner start | Mer i genren thriller

Bokinformation och recensioner: En passande död av Åsa Nilsonne

En passande död

En passande död

Författare: Åsa Nilsonne
ISBN: 9789127134775

När Lina får beskedet att hon drabbats av demenssjukdomen Alzheimers bestämmer hon sig för att göra allt hon kan för att påverka sitt eget öde. För hur vill hon leva resten av sitt liv? Och hur skulle en passande död se ut?
Under månaderna som går blir hon själv och omvärlden sig allt mindre lika, förtöjningarna till det förflutna kapas en efter en. Att behålla kontrollen över vad som sker blir allt svårare. Resultatet blir som livet självt: tankeväckande, skrämmande, bitvis komiskt, bitvis tragiskt.
Det här en roman för alla som är intresserade av nuet och framtiden, av livet och döden och av hjärnans inre liv. Och av att så småningom få en passande död.

Författare: Åsa Nilsonne
Titel: En passande död
År: (2013)
Antal sidor: 420
Förlag: Natur & Kultur
ISBN: 9789127134775
Åsa Nilsonne, född 1949 är psykiater och professor i medicinsk psykologi. Hon har tidigare givit ut facklitteratur och populärvetenskapliga böcker, bland annat den mycket uppmärksammade Vem är det som bestämmer i ditt liv? (2004). Hon har också blivit känd och prisbelönt som skönlitterär författare, med verk som Kyskhetsbältet (2006), Smärtbäraren (2002) och Ett liv att dö för (2006). Källa: (Natur & Kultur).
Lina är 52 år, framgångsrik psykolog och har det gott ställt. Hon älskar att kasta sig över livets utmaningar i stället för att sitta still och låta saker ha sin gång. Men plötsligt är det något som inte stämmer. Hennes hjärna fungerar inte som den brukar, hon glömmer saker, kan inte tyda klockan, blandar ihop patienter och går vilse. Hennes egen mamma hade diagnosen Alzheimers, men är numera död. Inte kan väl Lina ha fått samma sjukdom? Hon besöker läkare och gör olika tester och får tillslut diagnosen Alzheimers. Vad ska Lina nu ta sig till? Efter att sett hur hennes mamma sakta förändrades och tillslut inte ens kunde känna igen henne, känner Lina att hon inte vill vara med om samma sak. Att lämna sin vuxna dotter genom självmord känns inte rätt, så hon tar kontakt med en patient, Elena, som hon haft förut och beställer ett mord på sig själv om nästan exakt ett år. Under denna tid får vi följa Lina när hon blir erbjuden att delta i ett forskningsprojekt. Friska hudceller ska inplanteras i hennes hjärna som förhoppningsvis ska leda till ett stort vetenskapligt genombrott. Tiden går och Linas hälsa går upp och ner. Från Elena hörs ingenting och Lina börjar undra om hon glömt bort deras överenskommelse. Så börjar det närma sig dagen D för Lina och vad kommer att hända?
Min första tanke efter att läst denna psykologiska spänningsroman var hur i all världen har jag missat Åsa Nilsonnes böcker. Detta var en av de mest spännande böcker jag läst på länge och då utan att något mord sker. Jag sträckläste nästan boken, hade jag inte behövt sova hade jag läst den från pärm till pärm på en gång. Det behöver inte begås något mord för att en roman ska vara spännande. Jag älskade författaren sätt att skriva, hennes härliga och kvicka dialoger. Att följa Linas tankar genom hela hennes resa från en ansedd psykolog till en Alzheimers vånda att inte minnas vad som ska göras eller borde ha gjorts. Boken är skriven i jagform och det är huvudkaraktären Linas tankar vi får följa hela vägen. Nu måste jag ta del av hennes andra böcker för det här vara bara så bra.
Betyg 10/10

Datum: 2013-04-25