Bokrecensioner start | Mer i genren biografi

Bokinformation och recensioner: Glaskupan av Sylvia Plath

Glaskupan

Glaskupan

Författare: Sylvia Plath
ISBN: 9789137114606

År 1953 vinner 19-åriga Esther Greenwood en tävling där priset är en månads vistelse i New York i en damtidnings regi. Den unga flickan ser klarögt på den mondäna värld hon hamnar i och beskriver träffande de evenemang hon får bevista och de människor hon möter. Hemkomsten till det sommarvarma Boston blir en chock. Esther får veta att hon inte har kommit in på den författarkurs hon sökt till. Hon gör ett självmordsförsök och förs till mentalsjukhus. En lång kamp mellan hennes framgångsrika dagsljusjag och hennes ångestfyllda nattjag har börjat.Glaskupan som bara i Sverige tryckt i över 100 000 exemplar, har blivit en hel generations kultbok. Den kom första gången på svenska 1974.Glaskupan är en märklig bok, inte bara därför att den ger en sammansatt och förtätad bild av en allvarlig mental störning, utan också därför att den på ett så uttrycksfullt och laddat sätt beskriver livets trivialiteter, sedda genom en tjugoårings ögon.Ruth Halldén i Dagens Nyheter

(BONNIERS)

Sylvia Plath föddes i Boston 1932, fick stipendiat 1955 för att studera i England. Där mötte hon poeten Ted Hughes som hon gifte sig med. De fick två barn. Sylvia Plath hade stundtals psykiska problem. Glaskupan är en självbiografisk roman. Sylva betraktas som en av vår tids mest betydande poeter. Även att hon levde så länge. Hon tog livet av sig 1963.

Glaskupan är som sagt en själbiografisk roman. Den handlar om år 1953 när Ester Greenwood vinner en tävling där priset är en månads vistelse i New York i en damtidnings regi. Hon träffar många olika människor och har en trevlig månad i New York. Men hon är spänd på att komma hem för att få veta om hon kommit in på den författarkurs hon sökt. Hon är väl egentligen säker på att hon ska bli antagen.

Men när hon kommer hem och öppnar brevet får hon en chock. Hon har inte blivit antagen. I och med att hon blir sysslolös börjar hennes personlighetsförändring. Hon försöker ta självmor och hamnar på mentalsjukhus. Det blir en lång tid fram och tillbaka i psykiatrins vård innan hon ser dagsljuset igen.

Jag tycker boken är tragisk, men otroligt bra. Hennes språk är så poetiskt. Synd att hon tog livet av sig så ung, hon hade tillfört världen med massor avintressanta böcker.

Men ofta är det så att en del skriver som bäst när de inte mår bra psykiskt. Likaså är det med många konstnärer. När de mår som sämst blir tavlorna bäst.

Datum: 2009-09-17