Bokrecensioner start | Mer i genren modern & samtida skönlitteratur

Bokinformation och recensioner: Hetero i Hägersten av Sofia Olsson

Hetero i Hägersten

Hetero i Hägersten

Författare: Sofia Olsson
ISBN: 9789170375194

Hetero i Hägersten är en komisk vardagsbetraktelse av ett par i den där åldern strax över tjugofem och strax under trettio då man befinner sig i brytpunkten mellan ungdomens frihetslängtan och vuxenlivets krav. I en blandning av humoristiska seriestrippar och längre noveller får vi följa parets funderingar, vardagsbestyr och problem. Samtalen rör sig om allt från det poetiskt filosofiska i att diskutera en hackspetts existens på balkongen till den kalla diskbänksrealismens vardag i något så enkelt som en flytt. Hetero i Hägersten är en av de mest närgångna granskningarna av den heterosexuella tvåsamheten som gjorts i serieform och tar, precis som kärleken själv, både fram det skratt och den gråt som finns i ett förhållande.

Recension av Sofia Olssons bok Hetero i Hägersten

Detta är en bok från Galago. Galago är en serietidning, men också namnet på Sveriges ledande förlag för alternativa serier. Är du intresserad av Galagos utgivning eller av att prenumerera på Galago finns all information på www.galago.se.

Sofia Olsson arbetar som serietecknare och journalist och kan bland annat höras på Kulturnytt i P1. Hon är född 1979 på Alnö utanför Sundsvall och utbildad på serieskolan i Malmö. Hon är medlem i det feministiska seriekollektivet Dotterbolaget. Hennes serier har bland annat publicerats i Studentliv, Arbetaren, Hjälp!, Arne Anka, Dagens Nyheter och Galago. Sofia Olsson debuterade 2007 med seriereportaget Ända hit på Komika förlag.

Handling: Detta är en illustrerad bok om ett heteropar som lever tillsammans utan barn. Den är roligt illustrerad och handlar om livet tillsammans med en partner. Om hur man tjafsar med varandra om vem som ska diska, bädda, städa, varför den ena har ett tjockare täcke och tar större plats i sängen och liknande. Vad de bråkar om när de handlar mat, som när den ena vill ha allt ekologiskt medan den andra tycker att det blir för dyrt. Bostadsbristen i Stockholm tas upp, paret får flytta från den ena andrahandslägenheten efter den andra, ofta med bara någon månads varsko. Allt är inte så lätt när man lever tillsammans i dagens samhälle, där brist på jobb och bostäder är stort.

En ganska trevlig illustrerad bok om att leva tillsammans som ett par utan barn. Tyvärr faller inte serieböcker mig riktigt i smaken. Jag tycker det är rörigt att läsa texten och titta på bilderna samtidigt. Annars är själva innehållet en bra beskrivning på ett ungt par som flyttat ihop realistiskt. Så för er som gillar serieböcker säger jag bara: Läs den!

Betyg 5/10 Kristina Simar lektör/bokrecensent

Datum: 2010-08-11

Betyg: 5