Bokrecensioner start | Mer i genren modern & samtida skönlitteratur

Bokinformation och recensioner: Leka blindbock av Ulla Keyling

Leka blindbock

Leka blindbock

Författare: Ulla Keyling
ISBN: 9789186581053

Varifrån kommer vi? Vart är vi på väg? Varför är vi här? Vem är jag? Finns Gud? Detta är en uppkäftig och trösterik bok. En bok som uppfordrar läsaren att förhålla sig till de stora frågorna och söka sin egen sanning. Den handlar om livets mysterium och tillvarons innersta meninga.

Recension av Ulla Keylings bok Leka blindbock ? om varför vi är här på jorden

Boken är utgiven på Beijbom Books (2011) och innehåller 139 sidor.

Ulla Keyling är Fil. mag, språkmekaniker, författare och konstnär med studier i slaviska och nordiska språk samt studier i litteraturvetenskap på Göteborgs universitet och Karlsuniversitetet i Prag, hon har även gått på lanthushållsskola i Plönninge och kunsthøjskole i Danmark. Hon har arbetat som pedagog, översättare, tolk, copywriter och kulturattaché i Prag. Språket i tal och skrift har varit hennes arbetsområde. Hon har publicerat tolv böcker i olika genrer.

Handling: Detta är ingen traditionell roman eller faktabok, utan en bok om livets meningar. Författaren skriver i början av boken att läsaren gärna kan ha en penna i handen och göra egna noteringar i boken, samtidigt som han/hon läser den. Eftersom boken inte innehåller fakta om vad som är rätt eller fel, utan innehåller funderingar som tillexempel: Varifrån kommer vi? Vart är vi på väg? Varför är vi här på jorden? Vem är jag egentligen? Finns Gud och vad är Gud?

Ulla Keyling tar med oss läsare på en intressant resa genom livet och efter döden. Om Guds ord och Big Bang. Hon är inte ute efter att det hon skriver ska tolkas som rätt eller fel, utan vi läsare ska själva fundera över vad vi tror utifrån hennes frågeställningar. Författaren tar även upp tankar om skapelsen, olika religioner och om Guds olika ansikten. Om skuld och förlåtelse, reinkarnation och vad som händer efter livet på jorden. Till sist har hon funderingar vad livet egentligen har för mening. De 139 sidorna är fullspäckade med intressanta tankar. Jag vill dock inte avslöja mer av innehållet, utan överlåter till läsarna att själva ta reda på det genom att läsa boken.

En härlig och tänkvärd bok, här finns mycket att reflektera över. Det känns bra att författaren redan i början av boken skriver att hon gärna vill provocera lite och att läsarna inte alls behöver tycka som henne. Det är en hel del som jag inte håller med om, men jag fick en chans att stanna upp och fundera över hur jag tänker och tror om det hon skriver om. Det som handlade om Big Bang och kvantfysik var något som intresserade mig. Däremot tycker jag nog att det var lite mycket skrivet om Gud och Bibeln. Något som jag inte alls är intresserad av. Jag tycker att författaren uttrycker sig på fängslande sätt och språket är lagom svårt. En trevlig bok att ta med sig till stranden, antingen för att filosofera för sig själv, eller diskutera med sina vänner. Konceptet att tänka själv tyckte jag mycket om.

Betyg 6/10 Kristina Simar 2011-05-01 (41)

Datum: 2011-05-08

Betyg: 6