Bokrecensioner start | Mer i genren thriller

Bokinformation och recensioner: Operation Nordvind av Kaj Karlsson

Operation Nordvind

Operation Nordvind

Författare: Kaj Karlsson
ISBN: 9789163373213

"Tolv meter ovanför ett mörkt, kallt Östersjön kom verkligheten ifatt Gustav med full kraft. De senaste dygnen hade gått i ett rasande tempo. Han hade dödat två personer."

En före detta officer vid det hemliga specialförband Särskilda skyddsgruppen (SSG) och en kvinnlig analytiker hos den militära underrättelsetjänsten dras in i en dödlig jakt på terrorister med tusentals svenska liv som insats.

Recension av Kaj Karlssons spänningsroman Operation Nordvind

Boken är utgiven på alda bergr, www.aldabergr.se (2011) och innehåller 319 sidor

Kaj Karlsson är kustjägarkapten och har en ekonomie magisterexamen från Stockholms Universitet och många års erfarenhet av strategiska samhällsfrågor, utredningar och analyser. Han är även utbildad vid specialförbandet Särskilda skyddsgruppen (SSG). Parallellt med skrivandet driver Kaj Karlsson ett eget företag som konsult med huvudsakligen ekonomisk inriktning.

Så här presenterar sig Kaj Karlsson:
?Jag är 36 år, reservofficer och ekonom med ett stort intresse för krisberedskap och politik, där en drivkraft alltid varit att värna individen och samhället. Tidigare skedde det genom arbete inom försvaret, idag genom att analysera Sveriges förmåga i kris och skriva om det. Att författa spänningsromaner är ett sätt att dramatisera möjliga händelser såsom ett terroristattentat, samtidigt som skrivandet tillfredställer ett djupare behov?.

Handling: Gustav Sterner är en före detta officer vid SSG ?Särskilda skyddsgruppen, försvarets hemliga specialförband. När berättelsen börjar har han lämnat sin befattning i SSG, efter att hans fästmö tragiskt omkommit i en smitningsolycka.
Fem år efter fästmöns död blir Gustav Sterner vittne till en kallblodig avrättning i Stockholms södra skärgård, och han är själv nära att bli mördarens nästa offer.
Gustav Sterner tar kontakt med en tidigare kollega vid SSG ? Katarina Wallin, som är analytiker hos den svenska underrättelsetjänsten. Av henne får han reda på att hon har uppgifter från den franska säkerhetstjänsten som tyder på att det finns en grupp terrorister i Sverige. Tillsammans med Katarina Wallin och några andra utvalda män tar de sig till det forna Östeuropa för att ta reda på hur det ligger till och vilka som kan tänkas ligga bakom terroristhoten. Slutet får en dramatisk och mycket spännande upplösning. Snabba actionscener gör att det gäller att hänga med ordentligt.

En bok som fick mig att tänka på Jan Guillous gamla Hamiltonserie. Lika spännande är denna välskrivna roman. Man märker att författaren vet vad han skriver om och han har förmodligen varit med om liknande händelser. Men han har också ändrat på viss fakta, till exempel om vem som gör vad i den svenska underrättelsetjänsten och det är helt acceptabelt. Själv tycker jag mycket om att läsa spionromaner och denna var inget undantag. Boken var mycket läsvärd och innehöll både spänning och även lite romantik. Många gånger gick pulsen på högvarv och jag kunde se flera av de obehagliga händelserna framför mig. Så alla ni som liksom jag gillar spionromaner, missa inte att läsa denna. Och jag hoppas givetvis på en ny spänningsroman av Kaj Karlsson inom den närmaste tiden.

Betyg 8/10 Kristina Simar 2011-05-16 (45)

Datum: 2011-05-17