Bokinformation och recensioner: Pojken i hiss 54 av Karin Alfredsson

Pojken i hiss 54

Pojken i hiss 54

Författare: Karin Alfredsson
ISBN: 9789173516181

POJKEN I HISS 54 är den femte, fristående boken i serien om läkaren och biståndsarbetaren Ellen Elg, som hyllats av både läsare och kritiker.

Pakistan
Fullmånen är vit med skarpa kanter när 12-åriga Zubaida smyger ut i ökensanden. Hon vill få en skymt av de vackra jaktfalkarna som kommit till byn med ett schejkfölje för att jaga kragtrappfågel. Men innan hon hinner fram till falktältet blir hon tillfångatagen och inknuffad i jägarprinsens tält. På väg därifrån en stund senare blir hon upptäckt -- och i samma ögonblick har hennes familj förlorat sin heder.

Dubai
På väg från en övernattning i öknen kommer mobilsamtalet till Ellen Elgs chaufför. Han är Zubaidas äldste bror och kallas nu omedelbart hem till Pakistan för att återupprätta familjens anseende. Ellen ser sin chaufför blekna, men är alltför upptagen av sina tankar på nattens dramatiska händelser för att reagera. Hon har sett en man bli torterad - och hon har bevis i sin filmkamera...

Ellen vet för mycket, tycker säkerhetspolisen. Kanske kan en kidnappning få henne att tystna?

Recension av Karin Alfredssons spänningsroman Pojken i hiss 54

Boken är utgiven på Damm Förlag (2011) och innehåller 304 sidor.

Karin Alfredsson är journalist och författare. Hon har arbetat som reporter på Aftonbladet, redaktör för Aktuellt, programledare i Kalla Fakta på TV4 och programchef på Sveriges Television m.m. Hon har också varit gästprofessor i journalistik i Umeå och journalistutbildare i flera länder. För närvarande är Karin mycket engagerad i projektet Dödsorsak: Kvinna som arbetar med att motverka våld mot kvinnor i världen. Tillsammans med Linda Forsell och Kerstin Weigl dokumenterar hon våldet i tio länder för att öppna ögonen hos allmänheten och politiker samt driva på förändringar i kvinnors situation runt om i världen. Hennes böcker om läkaren och biståndsarbetaren Ellen Elg har blivit kritikerrosade för sina engagerade ämnen. Pojken i hiss 54 är författarens femte, fristående roman i serien. Läs gärna mer på www.karinalfredsson.se Källa: Damm Förlag.

Handling: En kväll i Pakistan när fullmånen lyser vit smyger tolvåriga Zubaida ut i ökensanden. Ett schejkfölje har kommit till byn för att jaga kragtrappfågel. De har vackra jaktfalkar med sig och Zubaida vill gärna få en skymt av dem. Men innan hon hinner fram till falktältet blir hon tillfångatagen. När hon senare är på väg därifrån blir hon upptäckt ? och i samma ögonblick har hennes familj förlorat sin heder. Hon blir inlåst i ett skafferi utan att förstå vad hon gjort för fel.
På väg från en övernattning i öknen blir den svenska läkaren Ellen Elgs (som bor med sin man i Dubai) chaufför uppring på sin mobiltelefon. Han är Zubaidas äldste bror och nu vill familjen att han kommer hem till Pakistan för att återupprätta familjens heder genom att skjuta sin syster. Det är något han egentligen inte vill och han drar ut på tiden samtidigt som han försöker göra upp en plan hur han ska undgå att skjuta henne. Under natten i öknen blir Ellen Elg vittne till när en man blir torterad och har bildbevis i sin kamera.

Läsarna får följa Ellen Elg och hennes familj i Dubai parallellt med Zubaidas storebror Mumtaz resa till Pakistan. Ellens make arbetar i Dubai och Ellen känner sig ensam och uttråkat av att inte kunna utföra sitt eget läkaryrke öppet i detta kvinnoförnedrande land. En dag följer Ellen med sin hushållerska Jhasmin till en lägenhet där invandrande kvinnor som blivit misshandlade och våldtagna gömmer sig. Ofta är det deras sponsorer som gjort dem illa och tagit deras pass. Ellen får helt plötslig ett meningsfullare liv genom att hjälpa dessa kvinnor med omläggningar och mediciner. Men det hon inte vet är att säkerhetspolisen vet att hon sett misshandeln i öknen och de har tankar på att kidnappa henne. Hur kommer det att gå för Ellen och Zubaida?

En mycket bra skriven spänningsroman av Karin Alfredsson. Jag som älskar att läsa om Mellanöstern tyckte om att berättelsen hade sin handling i det fattiga Pakistan och rika Dubai. Miljöerna var intressanta att läsa om och även om kontrasterna mellan Pakistan och Dubai. De fruktansvärda hedersbrotten som ofta förekommer i Pakistan är däremot obehagliga att läsa om. Även kvinnornas förnedring i Dubai känns jobbigt att ta del av. Vi som är så fria i väst. Karin Alfredsson är en författare som gestaltar mycket bra. Både när det gäller karaktärer och miljöer. Tyvärr har jag inte läst något mer av Karin Alfredsson, men denna bok gav mig mersmak. En mycket känslosam och givande spänningsroman som jag verkligen älskade att läsa.
Betyg 10/10 Kristina Simar 2012-01-04 (3) http://blogg.passagen.se/krisim

Datum: 2012-01-04