Bokrecensioner start | Mer i genren biografi

Bokinformation och recensioner: Simma i mörker av Kjell Eriksson

Simma i mörker

Simma i mörker

Författare: Kjell Eriksson
ISBN: 9789170375286

Kjell Eriksson växte upp i lärdomens Uppsala men var aldrig menad för den akademiska banan. Hans barndomshem låg på Ymergatan i Almtuna, arbetarnas stadsdel. I stället för universitetet gick han i trädgårdsskola, blev anläggningsarbetare, facklig organisatör i Lantarbetareförbundet, agitator, vänsteraktivist, egenföretagande trädgårdsmästare, expert på rosor och perenner och på 1990-talet författare en rastlös själ som älskade natur, odlande och rotfasthet men drog som en vagabond mellan länder och världsdelar, som längtade efter varaktig kärlek men ständigt övergav sina kvinnor.
Kjell Eriksson är författare till tolv romaner och en reportagebok. Med kriminalserien om Uppsalapolisen Ann Lindell har han vunnit publik och priser och blivit översatt till många språk.
Simma i mörker är en självbiografisk berättelse om ett liv som inte har mycket likhet med andra författares. Där varje sida brinner av starka känslor. Av trots, klasshat och raseri över världens orättfärdighet, av en ständig pendling mellan självföraktande ångest och obrytbar optimism.
Det är en bok som talar till läsaren utan omsvep:
Varför ska alla vara så städade, tillbakahållna? Realistiska?! Världen är orättvis mot mig och den klass jag kommer ur, har alltid varit, varför skulle jag då vara len i truten?

Författare: Kjell Eriksson
Titel: Simma i mörker: En självbiografisk klassresa
Antal sidor: 287
Förlag: Ordfront
ISBN: 9789170375286
Kjell Eriksson är författare och trädgårdsmästare. Han är född 1953 i Uppsala och numera bosatt i Barcelona och på den Brasilianska ön Itaparica. Kjell Eriksson är mest känd för sin romanserie om kriminalpolis, Ann Lindell i Uppsala. Kjell Erikssons böcker har översatts till elva språk. Källa: (Ordfront).
Handling: Detta är en självbiografi om Kjell Eriksson. Den är skriven i okronologisk ordning och hoppar mellan nutid och dåtid. Författaren berättar om sin barndom, om sin pappa som jobbade på SJ (Statens järnvägar). Han berättar med stor sorg om sin älskade mamma som gick bort alldeles för tidigt. Kjell Eriksson växte upp i Almtuna i Uppsala på 1950-60 talet. Han är vänsteraktivist och har jobbat fackligt aktiv inom Lantarbetarförbundet, jobbat som anläggningsarbetare och är trädgårdsmästare.
Kjell Eriksson har skrivit nio romaner om kriminalpolisen Ann Lindell som blivit mycket populära. Här i boken berättar författaren hur han fick idéer till vissa av dessa böcker. Det har ofta varit miljöer han sett och personer han träffat i sin vardag genom åren som han fått inspiration av. Författaren säger att han är en rastlös person som har svårt att slå sig till ro på ett ställe. Så nu bor han i Barcelona och på den brasilianska ön Itapartica.

Jag har läst Kjell Erikssons alla böcker om kriminalpolisen Ann Lindell och har tyckt mycket om dem. Men den här självbiografin som jag hoppades mycket på var tyvärr inte lika välskriven som kriminalromanerna. Det var jobbigt med den okronologiska handlingen som hoppade fram och tillbaka i hans liv. Den hade varit intressantare att läsa om den var i kronologisk ordning. Jag fick heller inget riktigt grepp om författaren för boken var ojämn skriven. Ibland var han inte alls närvarande, men i vissa kapitel kände jag stor närvaro och så som den var skriven då, så skulle jag velat att hela boken var skriven. Det blev lite av en besvikelse för jag hade hoppats få en ordentlig bild av Kjell Eriksson efter att läst alla hans böcker om Ann Lindell och han är en mycket skicklig kriminalförfattare.

Betyg 4/10

Datum: 2012-10-23

Betyg: 4