Bokinformation och recensioner: Dockleken av Caroline Engvall

Recension – Caroline Engvall – Dockleken

Författare: Caroline Engvall
Titel: Dockleken
Antal sidor: 375
Förlag: Southside Stories
ISBN: 9789188725288
Caroline Envall är författare, journalist och föreläsare. Hon debuterade 2008 med biografin 14 år till salu som såldes i mer än 200 000 exemplar och hon har sedan dess ägnat stora delar av sin tid åt kampen mot sexuellt utnyttjande av unga, bland annat genom utbildningsmaterial, hjälpsajter, poddar och tv-dokumentärer. Hon är nu en av Sveriges ledande auktoriteter i ämnet. Källa: (Southside Stories).

Handling: Vi möter Sten, först som en liten pojke, en pojke som har en far som är präst och en mamma som arbetar på en fabrik som tillverkar porslinsdockor och dessa dockor fascinerar Sten väldigt mycket. Fadern är hård och de söta dockorna är hans tröst. Angelica är en tonåring som är på väg bort från eländet hon upplevt, och en dag tar hon sitt pick och pack och försvinner spårlöst. Amelia Ekdahl, en psykolog med eget tv-program är gift med Ola Ekdahl, tillsammans har de lilla dottern Tilda och Olas autistiske son, Benjamin, bor även tillsamman med dem. En kväll när Amelia är på väg hem från tv-studion har någon hängt upp en porslinsdocka i ett träd i deras trädgård. Vem har hängt den där, och vad ska dockan symbolisera?

Nästa dag hittas Amelia död i trädgården. Detta blir ett fall för polisutredaren Ulrika Stenhammar och hennes sambo, journalisten, Lovisa Ling, att ta tag i. Mordet på Amelia Ekdahl blir upptakten till flera mordfall, och personerna som finns med i handlingen knyts ihop. Hur hänger egentligen allt ihop, och vem vill hämnas genom att mörda oskyldiga människor? Eller är de inte så oskyldiga som de anses vara?

Dockleken är tredje delen i en serie om polisutredaren Ulrika Stenhammar och journalisten Lovisa Ling. En mycket spännande deckare som tar upp hur man påverkas av sin uppfostran och hur man kan gömma sig bakom en titel för att inte bli upptäckt att det är något som inte stämmer. Hur någon som blivit utnyttjad i sin barndom tänker och reagerar som vuxen. En mycket viktig bok att läsa, även om det är en fiktiv berättelse och deckare. Det som händer i storyn kan mycket väl hända i verkligheten. Jag sträckläste i stort sätt boken, hade svårt att lägga den ifrån mig. Spänningen stegrades hela tiden och upplösningen gjorde att jag låg och läste halva natten, för jag var bara tvungen att veta hur det slutade så fort som möjligt.

Tack Caroline Engvall för all tid du lägger ned för barn som blir utnyttjade. Du är en eldsjäl och du behövs i denna fruktansvärda värld som råder.

Ger boken 5/5

Kristina Simar Förlagsredaktör Bymarkens Manus- och Mediakonsulter HB