Alltings början av Karolina Ramqvist

Bokinformation och recensioner: Alltings början av Karolina Ramqvist

Alltings början

Alltings början

Författare: Karolina Ramqvist
ISBN: 9789113041292

Saga minns mycket väl hur själva födelseögonblicket såg ut. Konstigt vore det annars. Varenda gång hon fyller år visar hennes mamma filmen från förlossningen. Det ögonblick där det lilla barn som blir Saga själv krystas ut.

Sagas mamma är konstnär och radikalfeminist. Hon lär Saga att det viktigaste av allt är att bli en stark och självständig kvinna som inte behöver någon man. Kort sagt, en sådan kvinna som Sagas mamma är. Och som dotter till en sådan får man också räkna med att klara sig på egen hand. Saga har längtat efter allt som vuxenlivet innebär. Hon vill ut i staden, erövra dagen och natten.

Första steget är gymnasiet på Södra Latin, nya vänskaper, café au lait, cigaretter och klubbar. Det är Stockholm, det är 90-tal, och Saga tar sig snabbt in i de inre kretsarna. Hon och hennes kompis Pauline lär känna de rätta människorna, får ligga, festa och vara fria. Det är nu allt ska hända och alla vill ha en ung tjej. Samtidigt plågas Saga av en gnagande känsla av leda. Och känslan av att hon borde GÖRA någonting. Som 40-talisterna gjorde vid Grupp 8:s stencileringsapparater och i demonstrationerna för fri abort och dagis. De hade mål och mening. Men vad blev över till kvinnorna i nästa generation? Hur blir man Kvinna?

Ur tomheten försöker Saga vaska fram en egen karta över vilka slag som finns kvar att utkämpa. Saga har länge spanat in Victor Schantz, Stockholms vackraste man. Han är äldre, han känner alla och alla vill framför allt känna honom. De inleder ett förhållande. Eller: hon får i alla fall ligga med honom. Han befaller och hon följer. Deras relation är hemlig, destruktiv, förnedrande. Ett förhållande som står i rak motsats till allt Saga fått lära sig att hon ska vara. Till allt det hon till synes är.

I Karolina Ramqvists nya roman får vi följa en ung kvinna genom ungdomens alla stadier, från de första stegen ut ur barndomen och fram till klivet in i ett självständigt vuxenliv. Det är skrivet med nerv och klarsynthet om en generation pressad mellan uttalade och outtalade krav och en känsla av övergivenhet.

Författare: Karolina Ramqvist
Titel: Alltings början
Förlag: Norstedts
Antal sidor: 377
ISBN: 9789113041292
Karolina Ramqvist, född 1976, är journalist och författare. Hon har länge varit en stark röst i samhällsdebatten och bland annat skrivit i Dagens Nyheter och Bang och varit chefredaktör för tidskriften Arena. Hennes senaste bok Flickvännen (2009) nominerades till Sveriges Radios romanpris, fick tidningen Vi:s litteraturpris och har översatts till flera språk. Källa: (Norstedts).
Handling: Det är början av 90-talet och Saga bor med sin radikalfeministmamma som anstränger sig för att uppfostra Saga till en stark och självständig kvinna. Och Saga vill inte göra sin mamma besviken. Hon besöker inneställen i Stockholm, lär känna nya vänner, dricker café au lait, röker och ligger med många olika män. Män eftersom de oftast är mycket äldre än Saga själv. Hon noterar i sin anteckningsbok första bokstaven av männens förnamn varje gång hon har haft sex med dem. Saga har länge spanat in den snygge festfixaren Victor Schantz och de inleder ett hemligt förhållande som endast gäller på hans villkor. När det passar honom tar han med henne hem till sig och det är bara sex som gäller. Saga tackar aldrig nej utan följer alltid snällt med. Hon önskar att Victor ska se henne som den kvinna hon är och inte bara som sexobjekt. Men de gånger han vill ha fast sällskap väljer han alltid någon annan. När de förhållandena tar slut söker han upp Saga igen.
Boken tar även upp ämnet hur man blir kvinna och hur man handskas med kvinnlighet och sexualitet. Och vad blev det egentligen kvar av 40-talisernas kamp för feminismen?

Jag älskar alltid Karolina Ramqvist böcker och denna var inget undantag. Hennes levande språk och de ämnen hon tar upp passar mig perfekt. Det är intressant att läsa det hon skriver om. Den här boken inspireras av hennes eget liv. Hon växte upp med en brinnande feministisk mamma som också tillhörde den feministiska gruppen Grupp 8. Karolina Ramqvist beskriver Sagas liv på ett realistiskt sätt. Hur man så gärna vill bli bekräftat för den man är, men också samtidigt kunna ta ut de sexuella svängarna. Både karaktärer och miljöer är suveränt beskrivna som alltid i Karolina Ramqvist böcker. Jag både skrattade åt Sagas och hennes vänners tokigheter och kände vemod över de mer tragiska händelserna. Boken berörde mig emotionellt mycket.

Betyg 8/10

Datum: 2012-10-11