Andlös av Mattias Ronge

Bokinformation och recensioner: Andlös av Mattias Ronge

Andlös

Andlös

Författare: Mattias Ronge
ISBN: 9789170377082

En tyst och osynlig farsot drabbar Sverige. De som insjuknar tappar sin andningsreflex somnar du utan respirator är du död. Men epidemin sprider sig snabbare än vad respiratorer kan produceras. Och ännu snabbare sprider sig paniken, för vem vågar lita på att farsoten inte smittar mellan människor?
Ingen vet varifrån den kommer, eller hur man kan stoppa den. Leni tror sig veta, hon tror sig ha sett en koppling mellan vårt sätt att leva och smittospridningen. Hon försöker få forskarna att lyssna, men kanske är hon för obetydlig. Eller så är teorin helt enkelt för osannolik.
I ett försök att rädda mänskligheten ger sig Leni ut på en ödesdiger resa genom ett snötäckt samhälle som hon bara delvis känner igen, tillsammans med en man på flykt från polisen och ett föräldralöst barn som hon inte förstår. Långsamt tvingas de alla tre inse att det främsta hotet mot mänskligheten kanske inte alls är sjukdomen, utan något helt annat.
Andlös är en gastkramande dystopi som precis som Mattias Ronges tidigare böcker Tittaren och Den girige inte drar sig för att vrida upp den tid vi lever i ett snäpp för att vi ska se oss själva mitt i karriärhetsen, habegäret och klimatkatastrofen.
"Det är en riktigt äcklig romanidé - och bra." Marie Peterson, Tidningen Vi
"Som framtidsvision är 'Andlös' fasansfull. Som roman är den oerhört bra." Anders Wennberg, Gefle Dagblad

Författare: Mattias Ronge
Titel: Andlös
Antal sidor: 320
År: (2013)
Förlag: Ordfront
ISBN: 9789170377082
Mattias Ronge är PR-konsult och författare. Han bor med fru och tre döttrar i Stockholm. År 2010 utkom hans debutroman Tittaren, följd av Den girige 2011. Båda böckerna hyllades av kritikerna. Källa: (Ordfront).
Jag har läst Mattias Ronges båda andra romaner och de har klart varit mycket läsvärda. Så var också denna, Andlös. Här tar Mattias Ronge upp ett ämne som mycket väl kan uppstå av de miljöförstöringar som begås i vår värld. En osynlig farsot drabbar Sverige. Sjukdomen gör att man bara plötsligt slutar att andas. Epidemin sprider sig snabbare än vad respiratorer hinner produceras. Ingen vet vart Sjukdomen kommer från, hur man ska stoppa den eller om den smittar från människa till människa. Huvudkaraktären Leni tror sig sett en koppling mellan vårt sätt att leva och smittospridningen. Hon försöker att få forskarna att lyssna på henne men lyckas inte. När grannens lilla dotter, sexåriga Selma förlorar båda sina föräldrar i Sjukdomen får hon bo hos Leni tills hennes mormor ska hand om henne. Så kommer även Martin, en man på flykt från polisen in i hennes liv och de bestämmer sig för att åka till Lund för att visa upp Lenis teori till forskare. Men föst ska de försöka ta sig till Kalmar för att där möta Selmas mormor som ska ta med henne till Öland. När de kommer till Kalmar insjuknar Leni i Sjukdomen och blir intagen på andningskliniken där. Hon försöker lära sig att komma ihåg hur man andades, men svimmar många gånger per dag och hon får anslutas till en respirator till och från. Andra obehagliga händelser kring de tre karaktärerna händer också. Hur kommer det att gå för Leni, kommer hon också dö av Sjukdomen och vad händer med Selma och Martin?
Detta var en oerhört spännande dystopi som mycket väl kan hända i verkligheten. Jag gillar Mattias Ronges sätt att skriva hans rappa dialoger och den alltid spännande, något annorlunda tema han skriver om. Karaktärerna och miljöerna var väl gestaltade och jag hade svårt att lägga boken ifrån mig. Ville bara veta hur det skulle gå för, Leni, Martin och den lilla flickan Selma. En roman som både är mycket läsvärd och tänkvärd. Sjukdomen är inte alls otänkbar i dagen samhälle.

Betyg 9/10

Datum: 2013-04-24