Bokinformation och recensioner: Augustenbad en sommar av Anneli Jordahl

Augustenbad en sommar

Augustenbad en sommar

Författare: Anneli Jordahl
ISBN: 9789113034928

Det är juni i början av 1890-talet när poeten Andreas Öman anländer till den sörmländska kurorten Augustenbad. Det står tidigt klart att han inte åkt dit enbart av egen vilja.

Motvilligt kliver Andreas in på den omtalade doktor Liljedahls kontor och informeras om "en kronisk förgiftningssjukdom som förgiftar hjärnan", vilken bäst botas genom dagliga sittbad i sexgradigt vatten och att till punkt och pricka följa doktorns häfte med de nittionio reglorna.

Andreas är inte imponerad och ger sig snabbt i kast med att avslöja vad han anser är rent kvacksalveri. Under sina försök möter han den skygga rättsrådinnan Amanda Eggerts och den unga glansstrykerskan med den vakna blicken. Han skriver regelbundet brev till sin hustru Aline hemma i Stockholm, där han inte kan undgå att beklaga sig över den omilda behandlingen och det strikta regelverket. När Andreas av doktorn får en överraskande förfrågan om att sätta upp en teaterföreställning kan han inte låta bli att tacka ja - utan att ana vilka katastrofala följder det ska få för honom själv och dem i hans omedelbara närhet.
På Augustenbad förväntas man läsa Atterboms Lycksalighetens ö och inte Baudelaires degenererade Det ondas blommor. Här kan människor från alla olika samhällsklasser mötas - men här råder också en tid präglad av syfilis, morfinism och översitteri, av heta sommarmånader och dolda budskap.

Recension av Augustenbad en sommar av Anneli Jordahl

Boken är utgiven på Norstedts (2011) och innehåller 219 sidor.

Anneli Jordahl är född 1960 och är författare och litteraturkritiker. Hon har skrivit flera uppmärksammade fackböcker, bland annat Klass ? är du fin nog? (2003) och Att besegra fru J (2006), om Elsie Johansson. Hennes första roman, Jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet)(2009), utgick från en period i författaren Ellen Keys liv.
Källa: Norstedts.

Författaren skriver så här i början av boken: Alla karaktärer är fiktiva, men den sörmländska kallvattenkuranstalten har existerat. Doktor Liljedahl har fått låna sina idéer av Per-Axel Levin (1821-1891), men också från andra läkare med, på den tiden, nydanade teorier om missbruksvård och hydroterapi.

Handling: Det är i början av 1890-talet när poeten Andreas Öman anländer till Augustenbad ? Den sörmländska kurorten. Under doktor Arvid Liljedahls hårda REGLOR ska han bli botad för sin alkoholism. Han ska bo på kurorten tillsammans med andra sjuka, som reumatiker, kroniska mag-tarmlidande, anemi, nervösa åkommor med mera. Med kalla bad upp till tre gånger om dagen, tre rätters middag, utan brännvin, öl eller vin. Det patienterna får dricka är det vatten från de mineralrika källorna som finns på området. Platsen är vackert beläget med vackra lövskogar där patienterna ostört kan ströva omkring.
Här träffar poeten Andreas olika karaktärer, en del blir han vän med, men vissa känns bara obekväma att umgås med. Han blir god vän med den stiliga med svårt sjuka rättsrådinnan Amanda Eggerts och även den unga glansstrykerskan Maria. Berättelsen sträcker sig över sommarmånaderna juni, juli och augusti. Det blir en annorlunda midsommarfirande för den champagneälskande Andreas Öman. En midsommar med sill och potatis, men ingen nubbe eller champagne till. Andreas trivs inte på Augustenbad och har svårt att acceptera att hans fru skickat honom dit. Men nu är det som det är och han får göra det bästa av situationen, även om det inte alltid fungerar på bästa sätt.

Oh, detta var en helt underbar roman om hur vissa läkare trodde att man kunde bli botad från vissa sjukdomstillstånd, som till exempel alkoholism i slutet av seklet. Romanen var väldigt välskriven, underhållande språk och vackert gestaltat. Jag blir inte förvånad om denna roman kommer att bli nominerad till Augustpriset 2011. Tyvärr har jag inte läst något av författaren förut, men det ska det bli ändring på. Nu ska jag hålla ett öga på vad hon kommer ut med i framtiden, och även läsa de böcker hon redan skrivit. Jag tyckte mycket Anneli Jordahls sätt att uttrycka sig. När jag läste boken kändes det som om den var skriven i slutet av 1800-talet och det anser jag vara ett konststycke för en författare på 2000-talet.

Betyg 10/10 Kristina Simar 2011-09-05 (89) http://blogg.passagen.se/krisim

Datum: 2011-09-05