Bara ett barn av Malin Persson Giolito

Bokinformation och recensioner: Bara ett barn av Malin Persson Giolito

Bara ett barn

Bara ett barn

Författare: Malin Persson Giolito
ISBN: 9789164203304

Advokat Sophia Weber har väntat många år på att företräda massmördare, bankdirektörer eller våldsmän - den kallblodiga brottsling som hon tycker att hon förtjänar. Hennes nya klient Alex Andersson är endast sju år. Han kan vare sig åtalas eller straffas. Ändå är det han som ska göra Sophia Weber känd.

Recension av Malin Persson Giolitos bok Bara ett barn

Boken är utgiven på Piratförlaget och innehåller 372 sidor.

Malin Persson Giolito är jurist, född 1969 och efter tio års anställning på en av Sveriges största advokatbyråer arbetar hon nu som handläggare på Europeiska kommissionen. Sin utbildning skaffade hon sig på fyra olika universitet: i Sverige, Frankrike och Belgien. Hon är född och uppvuxen i Stockholm, men bor numera med sin man och tre barn i Florens. Hon debuterade 2008 med romanen Dubbla slag. Bara ett barn är hennes andra roman.

Handling: Alex Andersson är sju år gammal, men han är inte som andra barn. Han pratar knappt, hamnar ofta i slagsmål och har svårt att koncentrera sig.

En dag när han är extra arg och slänger iväg skolbänken, tar skolfröken Karin tag i honom. Alex stelnar till och Karin undrar varför. Hon drar upp hans tröja och upptäcker att han har ett flertal brännmärken på armarna. Hon tar Alex i handen och går iväg till skolsköterskan som undersöker hans kropp. Förutom brännskadorna som förmodligen kommer från cigaretter, hittar hon frakturer på revbenen som läkt av sig självt. Tydligen har ingen läkare tittat på hans skador.

Socialen blir inkopplad och Alex blir omhändertagen enligt LVU ? Lagen om vård av unga (tvångsomhändertagen).
Som Alex advokat utses Sophia Weber, delägare på en liten byrå i Gamla Stan, Stockholm.
Sophia kommer att göra allt hon kan för att hjälpa lilla Alex, men lätt blir det inte eftersom Alex själv inte kan eller vill berätta vad som har hänt hemma.

De flesta som är inblandade i fallet tror att det är Alex pappa som har misshandlat honom. Sophia är dock lite osäker på detta och vill vara försiktig med att han ska återförenas med sin mamma så snart som möjligt som de andra vill. Under hela processen med Alex rehabilitering kommer det att ske en hel del otäcka och oväntade saker. Men till slut kommer alla pusselbitarna på plats. Hur allt förhåller sig överlåter jag till läsarna att själva ta reda på genom att läsa boken.

Vilken strålande och underbart skriven bok. En av de bästa som jag läst på länge. Författaren skriver så fängslande och beskriver både karaktärerna och miljöerna helt perfekt. Berättelsen är väldigt sorglig och tragisk. Ibland blir jag till och med illamående av att läsa om vad lille Alex blir utsatt för. Förbannad också, för jag lyckas ganska snart komma underfund med hur det egentligen ligger till, och det är väl det som är meningen att läsarna ska göra. Men att läsa hur svårt det är för de inblandade myndigheterna att se sanningen gör att jag funderar på om det förhåller sig så i verkligheten också. Att myndigheterna blundar för hur det egentligen ligger till. Denna bok kan jag inte ge annat än en ordentlig femma.

Betyg 10/10 Kristina Simar

Datum: 2010-09-01