Bokinformation och recensioner: Boktjuven av Markus Zusak

Boktjuven

Boktjuven

Författare: Markus Zusak
ISBN: 9789132154119

När döden berättar en historia, måste du lyssna.
Det är egentligen bara en liten historia som, bland annat, handlar om: en flicka, några ord, en dragspelare, några fanatiska tyskar, en judisk slagskämpe och en hel del stölder.

Tyskland 1939. Landet håller andan. Döden har aldrig haft mer att göra, och det är bara början. Liesel Memingers liv förändras när hon plockar upp en bok på marken bredvid sin lillebrors grav. Det är Dödgrävarens handbok som lämnats där av misstag och det är den första bok hon stjäl. Hon inleder en kärleksaffär med ord och böcker när hon med hjälp av sin fosterpappa lär sig läsa. Och böcker är den röda tråden i denna skickligt komponerade roman. Böckerna öppnar upp nya världar för Liesel och snart börjar hon stjäla fler böcker - från nazisternas bokbål, borgmästarens bibliotek, varhelst böcker finns att hitta. Hon delar sina böcker med sina grannar när de sitter i skyddsrummen under bombningarna och med den jude som gömmer sig i hennes källare. Och till sist är det den bok hon själv skriver som bokstavligen räddar livet på henne.

Prisbelönta Markus Zusak har gett oss en underbar och bestående berättelse om ordens makt och böckernas förmåga att ge näring till själen.

Recension av Markus Zusaks bok Boktjuven

Boken är utgiven på B. Wahlströms förlag och innehåller 585 sidor.

Markus Zusak är en prisbelönt författare som bor i Sydney med sin fru och dotter. Redan vid 30 års ålder var han ett namn inom innovativa och poetiska författare. När Boktjuven publicerades kallades han ett litterärt fenomen i amerikansk och australisk press. Markus Zusak har gjort flera böcker för unga vuxna ? Fighting Ruben Wolfe, en ALA Best Book för young Adults, Underdog, Getting the Girl och I am the Messenger.

Handling: Året är 1939 och andra världskriget har precis börjat. På ett tåg sitter huvudkaraktären, den tyska flickan Liesel Meminger med sin bror på väg till ett fosterhem, efter att blivit lämnad av deras mamma. Hennes bror dör under tågresan och Liesel får åka ensam till den tyska fosterfamiljen Rosa och Hans Huberman. Rosa är en bastant och något argsint dam, medan Hans är en godhjärtad man som tar väl hand om Liesel. Han lär henne att läsa och hon får ett stort intresse för böcker, så stort att hon ibland stjäl böcker från marknadsstånd. En gång stjäl hon till och med en bok från borgmästarens bokhylla.

Familjen Huberman sympatiserar inte med Hitler och de gömmer den judiske flyktingen Max i sin källare. Både han och grannpojken Rudy Steiner blir Liesels bästa vänner. Tillsammans med Rudy spelar Liesel fotboll och de går ut och stjäl i grannskapet. Med Max läser hon böcker. Förutom skolan och att läsa hjälper Liesel till att hämta och lämna tvätt till både rika och fattiga.
Nu är det inte Liesel som berättar i bokens tio avsnitt, utan det är Döden som berättar om Liesel, livet i den sydtyska staden Molching och om kriget i Europa.

I början hade jag lite svårt att komma in i boken eftersom det var Döden som berättade. Men när jag väl lärt mig hur jag skulle läsa den gick det lätt att läsa. Den är både vackert poetiskt och väldigt välskriven. Beskrivningarna av både miljöer och karaktärerna är perfekt skrivna. Det är ingen sträckläsarbok, ibland var jag tvungen att lägga den ifrån mig, bara för att smälta innehållet. Annars var den väldigt lättläst och de 585 sidorna gick fort att läsa. En underbar och något annorlunda bok, som jag gärna rekommenderar.

Betyg 9/10 Kristina Simar

Datum: 2010-10-15