DEN KÄRLEKEN av Tove Leffler

Bokinformation och recensioner: DEN KÄRLEKEN av Tove Leffler

DEN KÄRLEKEN

DEN KÄRLEKEN

Författare: Tove Leffler
ISBN: 9789173893763

Anne Charlotte Leffler var under andra hälften av 1800-talet Sveriges mest kända dramatiker, spelad i hela Europa. Hon umgicks med kulturella storheter som Ibsen, Wilde och Björnson. Hon brann för feminismen och allas lika värde och rättigheter.
I januari 1888 ger hon sig ut på en resa genom Europa som ska förändra hennes liv. Hon lämnar ett iskallt konvenansäktenskap, en sårig kärleksrelation och en karriär i dalande. I Neapel träffar hon den italienska matematikern Pasquale del Pezzo. De blir hejdlöst förälskade och inleder
en relation, men hans högadliga och starkt katolska familj vill inte alls att han ska ha ett förhållande med en tio år äldre, gift radikalfeminist från Sverige.
1892 skrev Ellen Key en biografi över Anne Charlotte Leffler. Det här är den första bok sedan dess som uppmärksammar hennes liv och gärningar. Tove Lefflers roman Den Kärleken aspirerar inte på att berätta en sanning. Men, som Anne Charlotte själv skriver: Vad är för övrigt
objektivt sant när det gäller själsförklaringar?

Recension av Tove Lefflers Den kärleken

Tove Leffler är journalist, författare och avlägsen släkting till Anne Charlotte Leffler som romanen handlar om. Hon har bland annat hörts i Sveriges Radio i program som Medierna och Kulturradion i P 1. 2007 var hon redaktör för antologin Könskrig (Atlas). Detta är hennes debutroman.

Handling: Romanen handlar om Anne Charlotte Leffler, Sveriges mest kända dramatiker under andra hälften av 1800-talet. Hennes pjäser är spelade i hela Europa. Bland Anne Charlottes bästa vänner fanns Ellen Key (som skrev den enda biografin om Anne Charlotte) och Sonja Kovalevski ? Sveriges första kvinnliga professor i matematik (som Anne Charlotte Leffler i sin tur skrev en biografi om). Hon umgicks även med kulturella storheter som Henrik Ibsen, Oscar Wilde och Eleanor Marx. Anne Charlotte brann för feminismen och ville att alla skulle ha lika värde och rättigheter oavsett kön.

I januari 1888 ger Anne Charlotte sig ut på en resa genom Europa. En resa som kommer att förändra hennes liv. Hon lämnar ett iskallt konvenansäktenskap, en sårig kärleksrelation och en dalande karriär. Hon reser till Neapel och där blir hon passionerat förälskad i den tio år yngre matematikern Pasquale del Pezzo. Hans familj är högadliga och traditionsbundna katoliker, och de vill inte att deras son ska befattas sig med en äldre, gift radikal och protestantisk författare från Sverige.

Anne Charlotte reser runt i världen och försöker skriva pjäser och böcker, men hon är olycklig, ingenting vill gå hennes väg, särskilt inte kärleken till Pasquale. Hans pappa är så förtvivlad över deras förhållande att han får en rejäl hjärtinfarkt. Anne Charlotte känner att familjen skyller det på henne. Detta är en mycket tragisk historia, men jag berättar inte mer, för hur det slutar får ni läsa själva.

Jag hade först väldigt svårt med Tove Lefflers sätt att skriva. Mycket parenteser, fet stil blandat med kursiv stil. Hade jag som lektör fått ett manus skrivet på detta sätt hade nog hjärtat hoppat upp i halsen. Det tog tid för mig att lära mig att läsa texten och i början fick jag läsa om många gånger, men tillslut gick det riktigt bra och jag upptäckte vilket poetiskt och underbart sätt författaren uttryckte sig på. Boken har ingen regelrättig handling utan den hoppar lite efter Anne Charlottes resor och författaren själv som reser i hennes spår, där hon berättar hur det ser ut på dessa platser idag. En intressant läsning om en modern och självständig kvinna under 1800-talets andra hälft. Att på den tiden ge sig ut och resa ensam var väldigt stort. Anne Charlotte Leffler var en fascinerande kvinna i mina ögon. Jag rekommenderar att ni läser boken.

Datum: 2010-05-11