Bokinformation och recensioner: De målade grottornas land av Jean M. Auel

De målade grottornas land

De målade grottornas land

Författare: Jean M. Auel
ISBN: 9789170028755

VÄRLDSPREMIÄR 29 MARS 2011!
SAMTIDIG PUBLICERING ÖVER HELA VÄRLDEN!

Ayla försöker finna en balans mellan sina uppgifter som nybliven mamma till Jonayla och sin utbildning till andlig ledare och helare. Tillsammans med Jondalar och Zelandoni ger sig Ayla ut på en lång resa för att besöka andra grottor inom Zelandonii. Längs vägen möter de många faror som de övervinner tack vare Jondalars spjutslunga och Aylas speciella förmåga att kommunicera med sina hästar och sin tama varg. När Ayla till sist blir kallad för att bli en riktig Zelandoni kräver Stora Modern ett omänskligt stort offer av Ayla, ett pris hon måste betala för att få Kunskapens Gåva.

Jean M. Auels romaner om Ayla och hennes levnadsöde för 35 000 år sedan är en av vår tids största boksuccéer med mer än 45 miljoner sålda böcker runt om i världen.
Böckerna om stenåldersmänniskorna är omtalade för sitt erotiska innehåll, men en av anledningarna till de otroliga framgångarna är Auels grundliga research och trovärdiga miljöbeskrivningar som lockat läsare i alla kategorier. Auel är otroligt älskad av sina läsare, hon har miljontals fans över hela världen och lockar ständigt ny publik.

Recension av Jean M. Auels De målade grottornas land

Boken är utgiven på Bra Böcker (2011) och innehåller 669 sidor.

Jean M. Auel är född 1936 i Chicago. Hon gifte sig när hon var 18 år gammal och när hon var 25 år, hade hon redan fem barn. Några år senare började hon ta kvällskurser i matematik, fysik och elektronik vid universitetet. Hon fick sin examen 1976 och året därpå började hon skriva på den första romanen om Ayla - Grottbjörnens folk. Den första boken kom ut 1981 och nu är den sjätte och sista boken klar och utgiven 2011.

Handling: När den sista delen börjar har Ayla och hennes livspartner Jondalar fått en liten flicka som heter Jonayla. Ayla är nu småbarnsmamma och pluggar till medicinkvinna. Ayla har blivit utvald av Stora Modern att bli en Zelandonii, en medicinkvinna. Nu måste Ayla precis som nutidens kvinnor försöka få tiden att räcka till allt om dagarna. Både att studera, ta hand om Jonayla och se till att det finns mat till familjen. Hon har tur som har Jondalar som delar sin tid med barnet och Ayla. Jondalar är numera flintsmed.
I den här delen ger sig även Ayla och Jondalar sig ut tillsammans med Jonayla på en farlig resa. Ska de lyckas återkomma efter denna resa med livet i behåll och hur kommer den sjätte och sista delen att sluta?

Äntligen är denna boksvit slut. Minns i början av 1980-talet när första delen Grottbjörnens folk kom ut och vilket hallå det blev över sexscenerna. Jag jobbade på bibliotek då och det var nog ett halvårs väntetid för de som ville låna boken, trots flera exemplar. Själv tänkte jag inte läsa den, men när det inte fanns någon kö längre, läste jag den i alla fall. Var nyfiken varför alla sa att den var så bra. Men den föll inte mig i smaken, läste nog del två också, sedan fick det vara nog. Den var för fantasifull för mig. Flickan Ayla var så oerhört begåvad att det bara kändes overkligt. Jag fick denna som recensionsexemplar och därför har jag läst den. Det hade jag aldrig gjort annars. Det var som att gå tjugofem år tillbaka i tiden och boken var helt klart jobbig att komma igenom. Har verkligen svårt att förstå att den här serien varit så populär. Skönt att ha läst den sista boken, och någon läsupplevelse gav den mig inte.

Betyg 2/10 Kristina Simar 2011-06-22 (56)

Datum: 2011-06-22

Betyg: 2