Den förlorade symbolen av Dan Brown

Bokinformation och recensioner: Den förlorade symbolen av Dan Brown

Den förlorade symbolen

Den förlorade symbolen

Författare: Dan Brown
ISBN: 9789100106461

Harvardprofessorn i religiös symbolik, Robert Langdon, kallas i sista stund in för att hålla en kvällsföreläsning i Capitolium, Washington. Men bara minuter efter hans ankomst hittas ett märkvärdigt föremål i byggnadens rotunda. Det är dessutom kryptiskt kodat med fem olika symboler. Langdon förstår att budskapet är en uråldrig åkallan, menad att locka dess mottagare in i en sedan länge förlorad värld av hemlig visdom. När Langdon inser att hans mentor, Peter Solomon - filantrop och framstående frimurare - brutalt kidnappats, förstår han att det enda sättet att rädda sin väns liv är att hörsamma den mystiska uppmaningen och följa den vart den än leder honom. Han sveps in i en värld av beslöjade historier, gåtfulla ikoner och förborgade koder som tycks leda honom mot en ofattbar sanning. Robert Langdons tredje äventyr, uppföljaren till Änglar och demoner och Da Vinci-koden, är en händelse i bokvärlden som saknar motstycke.

Sällan har en läsupplevelse varit mer efterlängtad. Sedan Da Vinci-koden utkom 2003 (2004 i Sverige) har över 80 miljoner exemplar av Browns böcker sålts världen över. Nu fortsätter läsäventyret med Den förlorade symbolen.

Recension av Dan Browns Den förlorade symbolen

Boken är utgiven på Albert Bonniers förlag och innehåller 614 sidor.

Dan Brown är författaren till Da Vinci-koden, som är hans senaste spänningsroman. Den har sålts i över 80 miljoner exemplar och är en av tidernas mest lästa romaner. Innan Da Vinci-koden skrev Dan Brown tre andra spänningsromaner: Gåtornas palats, Änglar och demoner (där han introducerade Harvardprofessorn Robert Langdon) och I cirkelns mitt. Da Vinci-koden och Änglar och demoner har filmatiserats, i regi av Ron Howard och i huvudrollen som Robert Langson ses Tom Hanks. Dan Brown bor i New England, USA med sin fru Blythe.

Handling: Precis som i Da Vinci-koden och Änglar och demoner är huvudpersonen professor Robert Langdon, en medelsålders snygg, vältränad och ogift man som är expert på att tyda symboler. Den här gången får han ett paket av sin vän och mentor Peter Solomon ? filantrop och frimurare. Peter Solomon vill att Robert Langdon ska gömma paketet och han får absolut inte tala om för någon att han har det. Så blir Peter Solomon kidnappad och Robert Langdon inser att han till varje pris måste hitta sin vän, även om han själv kan skadas eller till och med mördas. Han kommer i kontakt med Peter Solomons syster Katherine Solomon som är forskare i neotik. Hon följer med Robert Langdon på hans jakt efter kidnapparna och Peter Solomon själv. Samtidigt som de letar efter Peter Solomon hänger en otäck mördare dem i hälarna. Han är ute efter det paket som Robert Langdon har. Det blir en våldsam jakt och Robert Langdon kommer vissa frimurare in på livet. De blir jagade i hemliga undergångar och döden hänger dem i hälarna ända till slutet.

Nja, efter Da Vinci-koden och Änglar och demoner som gått i samma tema, känns Den förlorade symbolen ganska tröttsam. Handlingen känns igen, det är en mördares jakt på Robert Langdon, som givetvis har en vacker kvinna till sin hjälp och symboler som ska tydas. Dan Brown är inte den mest uttrycksfulla författaren heller. Dåligt med beskrivningar på personer och miljöer, språket är också lite för enkelt. Korta kapitel och väldigt lättläst, de 600 sidorna går fort att ta sig igenom. Jag är tveksam till att läsa ytterligare en bok av Dan Brown om den innehåller samma tema. Det känns tyvärr ganska mättat nu.

Betyg 4/10 Kristina Simar

Datum: 2010-07-30

Betyg: 4