Bokrecensioner start | Mer i genren noveller

Bokinformation och recensioner: Elefanten som gick upp i rök av Haruki Murakami

Elefanten som gick upp i rök

Elefanten som gick upp i rök

Författare: Haruki Murakami
ISBN: 9789113038650

En man upptäcker att hans tillvaro har invaderats av små tv-människor, vilket får oanade konsekvenser för hans privatliv. Ett ungt par tvingas av ödets makt att ge sig ut i den neonupplysta storstadsnatten för att råna ett bageri. En elefant försvinner oförklarligt från kommunens lokala elefanthus, och den som sitter inne med gåtans lösning inser snart att den blir mycket svår att föra vidare?

De sjutton berättelserna i Elefanten som gick upp i rök utspelar sig oftast i vardagens välbekanta miljöer, men de realistiska kulisserna av villaförorter, bakgator och kontorslandskap ruvar på surrealistiska hemligheter. Det är en värld genomsyrad av sprickor, där det osannolika lätt kan bryta in och rubba förnuftets pryd liga ordning. Med lekfullhet och humor skildrar Murakami de fantasier och drömmar som frodas i skuggan av våra vanor. Han har en skarp blick för de absurda dragen i vår samtid, men hans berättelser präglas också av ett smittande vemod över tidens gång och över de kärlekens förluster som kantar livets väg.

Elefanten som gick upp i rök bjuder in läsaren till en värld där gränsen mellan verkligt och overkligt ständigt förskjuts - en värld som bra mycket liknar vår egen. Nu presenteras den i en reviderad översättning av Eiko och Yukiko Duke.

Författare: Haruki Murakami
Titel: Elefanten som gick upp i rök
Original titel: Zou no shoumetsu
Översättning: Eiko & Yukiko Duke
Antal sidor: 384
År: (2013)
Förlag: Norstedts
ISBN: 9789113038650
Haruki Murakami, född 1949 i Kyoto, är en av dagens mest omtalade och hyllade författare. Genom att förena popkultur med egensinnig magisk realism har han med sina romaner och novellsamlingar väckt stor uppmärksamhet och fått hängivna läsare världen över. Hans senaste roman, 1Q84, omgavs av stort hemlighetsmakeri innan den kom ut i tre delar och har slagit alla försäljningsrekord i Japan. Källa: (Norstedts).
Haruki Murakamis nya roman består av 17 olika noveller där alla novellerna är skrivna i jagform, men de är olika karaktärer i varje novell. Alla novellerna slutar med ett stort frågetecken om vad som egentligen hände eller vad som hända ska. Novellerna handlar om olika relationer och ibland är det kvinnor som berättar och ibland män. Som alltid känns Murakimis berättelser väldigt västerländsk och han har ofta med västerländska författare i sina romaner. I denna får vi läsa om en kvinna som inte kan sova, hon plöjer igenom Anna Karenina av Leo Tolstoj flera gånger och sedan Dostojevskij, just denna novell berörde mig mycket. Slutet var väldigt oväntat och jag ville veta vad som hände med kvinnan, något jag nog aldrig får reda på, bara spekulera i. I en novell ser en kvinna ett grönt monster som kryper fram ur marken och en annan jag fastnade för var en märklig berättelse om en tv. Jag tyckte som vanligt om Murakamis berätteser, men en negativ sak jag funderade över är varför hans kvinnoporträtt alltid var så ytlig och gestaltade av kvinnornas bröst. Annars var det en härlig läsupplevelse av en författare med ett härligt språk.

Betyg 7/10

Datum: 2013-04-10

Betyg: 7