Bokinformation och recensioner: En kvinlig konsult på uppdrag i Angola av Ann-Catrin Malmlöf

En kvinlig konsult på uppdrag i Angola

Författare: Ann-Catrin Malmlöf
ISBN: 9789197892209

Kundtjänst, kackerlackor,vapen, vänskap och improvisation är viktiga ingredienser i denna berättelse om nutidens Afrika.

Recension av Ann-Catrin Malmlöfs bok En kvinnlig konsult på uppdrag i Angola
Boken är utgiven på AML förlag och innehåller 150 sidor.

Ann-Catrin Malmlöf har tillbringat många år på resande fot som anställd på Telia och Telia Swedtel. Den första kontinenten som hon fick möjlighet att utforska var Afrika. Hennes erfarenheter och nyfikenhet på hur vardagen fungerar i andra länder inspirerade henne till att berätta om hur livet kan te sig för en kvinnlig konsult med världen som arbetsfält.

Handling: Gerd Malm får en förfrågan av sin chef om hon kan tänka sig att åka till Angola, där hon ska genomföra en utbildning i kundservice och för att kunna sprida sin kunskap om det bästa sättet att behandla och behålla sina Telekomkunder. Utan att tveka tackar hon ja. Det enda som känns jobbigt är att lämna sin sextonårige son Sven hemma. Men han har det bra hos sin pappa Bertil antar hon.
Gerd Malm har under hela sitt yrkesliv varit fokuserad på kundvård. Hon har arbetat både i Sverige och i andra delar av världen, som utlandstelefonist, arbetsledare, konsult och utbildare. Gerd har varit i Afrika tidigare, men nu skulle hon få i uppdrag att ta fram ett program om kundservice för Angola Telekoms anställda med kundkontakt. Denna gång skall hon arbeta tillsammans med Henrik Anderberg, som har ett företag som är specialiserad på utbildning. Henrik har varit bosatt i Mocambique och talar portugisiska flytande. Gerd får nu plugga på sin portugisiska eftersom det är det språk som talas i Angola. Väl framme på plats får de bo i olika hus eller hotellrum. En del fräscha medan andra kan vara full med kackerlackor. Överallt förekommer poliser med vapen och som kvinna i Angola är det inte lät att ta sig fram ensam. Gerd blir ofta stoppad när hon kör bil och poliserna kontrollerar hennes körkort noga. Man är inte vana vid en kvinna vid ratten. Gerd berättar om vänskapen med de andra som arbetar på samma plats om deras trevliga fester. När Gerd kommer hem till jul, berättar Bertil något som hon inte hade förväntat sig. Hon reser tillbaka till Angola efter jul för ytterligare några månader. Sedan är det dags att åka hem och ordna upp sitt liv. Men fem år senare åker hon tillbaka till Afrika. Det är hennes liv att alltid återkomma till olika platser där.

En trevlig och annorlunda bok, med händelser i Västafrika. Boken är snäll och trivsam skriven och författaren Ann-Catrin Malmlöf skriver poetiskt och intressant om Gerd Malms händelser i Angola, som konsult för Telekom, där hon lär lokalbefolkningen av sina kunskaper i kundservice. Jag tycker att denna lättsamma och trevliga bok är perfekt att ta med på sin resa eller som en mysig helgläsning med levande ljus omkring sig nu när höstlöven faller.

Betyg 7/10 Kristina Simar

Datum: 2010-10-12

Betyg: 7