En underjordisk dagbok av Fjodor Dostojekvskij

Bokinformation och recensioner: En underjordisk dagbok av Fjodor Dostojekvskij

En underjordisk dagbok

En underjordisk dagbok

Författare: Fjodor Dostojekvskij
ISBN: 9789174610154

"Jag är en sjuk människa ... arg och elak. En motbjudande människa ... " Så inleds den kanske mest säregna av alla Fjodor Dostojevskijs romaner, En underjordisk dagbok, som Lind & Co nu presenterar i en efterlängtad nyöversättning av Barbara Lönnqvist, som häromåret gav ut en kritikerhyllad volym med ett urval av Anna Achmatovas dikter och som dessförinnan översatt bland andra Leo Tolstoj och Danilo Kis.
Romanens dagboksskrivare och berättare är en före detta tjänsteman som dragit sig tillbaka till sitt kyffe i utkanten av Sankt Petersburg sedan han fått ett mindre arv. Här isolerar han sig - går under jorden - och gör i sin dagbok häftiga utfall mot den samtid som han inte vill - eller kanske snarare inte kan - inordna sig i. Bland allt han funderar över finns just skillnaden mellan att vilja och att kunna. I detta tänker han fritt på ett vis som känns omvälvande än i dag.
En underjordisk dagbok är en alltigenom tankeväckande och djupt fängslande roman som med tiden kommit att räknas som en av Dostojevskijs allra främsta och vars ryktbarhet bara fortsätter att växa. Den har tidigare kommit ut på svenska under titeln Anteckningar från källarhålet, men som Barbara Lönnqvist påpekar i sitt efterord är detta "källarhål" en felöversättning som följt med från den tyska översättningen av romanen.
Här ges nu detta verk, en svensk språkdräkt som bättre överensstämmer med originalet och som gör den arma men okuvligt upproriska dagboksskrivaren till en medmänniska vars röst hotar att drabba oss med en kraft som kan förändra liv.

FJODOR DOSTOJEVSKIJ (1821-1881) räknas som ett av världslitteraturens genom alla tider största namn. Bland hans mest kända romaner finns Brott och straff, Idioten och Onda andar. En underjordisk dagbok (Zapiski iz podpolja) lät han publicera 1864 i sin och brodern Mihails tidskrift "Epoha" ("Vår tid").

Fler böcker av Fjodor Dostojevskij
Visa alla böcker av Fjodor Dostojevskij

Dubbelgångaren
Fjodor Dostojevskij (inbunden) Fattigt folk
Fjodor Dostojevskij (inbunden) Förödmjukade och förnedrade
Fjodor Dostojevskij (inbunden) Spelaren
Fjodor Dostojevskij (inbunden)

172:- Köp 129:- Köp 172:- Köp 172:- Köp

Recension av Fjodor Dostojevskijs roman En underjordisk dagbok ? Boken har tidigare utgetts med titeln: Anteckningar från källarhålet

Boken är utgiven på Lind & Co (2010) och innehåller 187 sidor.

Fjodor Dostojevskij föddes i Moskva 1821 och dog i Sant Petersburg 1881. Han debuterade som författare 1846 med Arma människor och samma år kom även Dubbelgångaren ut. Hans mest kända verk är nog Brott och straff (1886). Han tillhörde realismens författare, en litterär epok som varade från omkring 1830-1860. Under den epoken skulle man skildra omvärlden så realistiskt som möjligt, gärna genom ett objektivt och vetenskapligt perspektiv. Realismen genomsyrar även idag majoriteten av all litteratur som ges ut idag.

Handling: Jag är en sjuk människa ? arg och elak. En motbjudande människa. Så börjar denna bok och det är en av litteraturens mest kända inledningsmening.
Boken är skriven i jagform och den är en slags ensidig dialog kan man säga. Romanens dagboksskrivare är en före detta tjänsteman som dragit sig tillbaka i sitt kyffe i utkanten av Sankt Petersburg, efter att fått ett mindre arv. Där sitter han och filosoferar om livet och människan. Mest om människans mörka sidor. Han har häftiga utfall mot den samtid han lever och som han även har svårt att acceptera och ta till sig. Han funderar över skillnaden mellan att vilja och att kunna. Mycket av hans tänkande om omvärlden känns aktuella än idag.

En mycket lysande nyöversättning av Barbara Lönnqvist, professor i ryska språket. Jag har alltid älskat Dostojevskijs böcker och boken hans fru Anna Dostojevskaja skrev om honom ? Mitt liv med Dostojevskij är en bok som jag läst flera gånger och den är fortfarande min favoritbok, och jag kommer att läsa den många gånger till. Tillbaka till Fjodor Dostojevskij igen. Även att han är en författare från 1800-talet tycker jag att hans ord och tankar, när han kritiserar samhället känns moderna än idag. I denna bok har berättarrösten en stor inre styrka och texten är ofta opassande och cynisk. En bok som jag älskar, och som jag läst innan och kommer att läsa flera gånger. Jag är mycket glad att Lind & Co ger ut dessa underbara klassiker som man aldrig får glömma bort. Fler sådana, tack!

Betyg 10/10 Kristina Simar 2011-06-17 (55)

Datum: 2011-06-17