Bokrecensioner start | Mer i genren fakta

Bokinformation och recensioner: Flykten från läger 14 av Blaine Harden

Flykten från läger 14

Flykten från läger 14

Författare: Blaine Harden
ISBN: 9789113043203

Flykten från läger 14 är den första inifrånskildringen av ett nordkoreanskt arbetsläger eller koncentrationsläger. Det är också den första berättelsen om någon som har rymt ur ett sådant läger.

Shin Dong-huyk föddes i lägret 1982 och kände inte till något annat än den värld som fanns innanför det elektriska taggtrådsstängslet. Han föddes inspärrad och under de första tjugo åren av sitt liv svälte han, torterades och underkastades alla koncentrationslägrets fasor tills den dag han lyckades fly och fann en helt okänd värld utanför taggtråden.

I Flykten från läger 14 berättar journalisten Blaine Harden om Shins ofattbara livsöde och resa, och visar för första gången vilka ohyggligheter som äger rum i fånglägren. Man räknar med att det i dag sitter uppemot 200 000 fångar i dessa läger, dömda som motståndare til regimen. I Nordkorea är man skyldig i tre generationer för sådana brott, riktade mot landets idé och ledning. Blaine Harden sätter strålkastarljuset på den ljusskygga och totalitära regim som vi vet relativt lite om, som resten av världen fruktar eller blundar för.

Författare: Blaine Harden
Titel: Flykten från läger 14
Originaltitel: Escape from Camp 14
Översättning: Tomas Håkansson
Antal sidor: 237
Förlag: Norstedts
ISBN: 9789113043203
Blaine Harden är författare och prisbelönt journalist som skrivit för The Economist Washington Post i Afrika, Östeuropa och Asien. Han har också för The New York Times och är skribent i Times Magazine. Som författare har han publicerat två böcker tidigare: en om dammbygget på Columbiafloden, A River Lost, och en om den afrikanska kontinentens utmaningar, Africa: Dispatches from a Fragile Continent.
Handling: I den här boken berättar författaren Blaine Harden om Shin Dong-huyk som föddes i arbetsläger 14, Nordkorea, 1982.
Shin Dong-huyk är född i lägret efter att hans far hamnat där bara för att faderns bröder i sin tur flytt under Koreakriget. I Nordkorea kan man hamna i fångläger för något i familjen gjort tre generationer bakåt i tiden.
Eftersom Shin Dong-Huyks far var en flitig tvångsarbetare utsåg vakterna en kvinna som han fick gifta sig med och tillsammans fick de två söner, Shin och hans äldre bror.
När Shins mor och äldre bror efter ett flyktförsök blir gripna, får han se på när de avrättas.
Shin berättar om den tortyr som både barn och vuxna blir utsatta för i lägret. Att de aldrig fick äta sig mätta, hur de fick sova tillsammans på smutsiga golv. En liten flicka som smugglat ner fem majskorn blev misshandlad till döds och Shin och hans vänner fick begrava henne.
Shin träffar sedan en medfånge som berättar vad som finns utanför de elektriska stängslen. Shin har ingen aning om att det finns andra länder och frihet utanför Nordkorea. De bestämmer sig för att fly över gränsen till Kina, men tyvärr dör Shins vän av strömmen i ett elstängsel och Shin får fortsätta sin flykt ensam utan att veta vart han ska ta vägen.
Allt som Shin berättar för Blaine Harden är så uppseendeväckande att han inte vet om han ska tro på hans berättelse. Han intervjuar andra som suttit i fångläger i Nordkorea och blivit frigivna. De anser att Shins berättelse är väl detaljerad och märkena efter misshandel på hans kropp och även det avhuggna fingret säger att det han berättar måste vara sant.
Shin hamnar till sist i USA, men har svårt att anpassa sig till ett liv i frihet.

En mycket spännande och tragisk bok om livet i ett fångläger i Nordkorea. Efter att läst den förstod jag hur lite man egentligen vet om hur det är att leva i Nordkorea. Men märkligt nog kan man se lägrens elstängsel på Google Earth. Författaren Blaine Harden hade svårt att först tro på Shins berättelse och det samma undrade även jag över. Kan det verkligen vara så att människor i dag blir så fruktansvärt illa behandlade i Nordkorea. Det känns som medeltid, för det som Shin berättar var så overkligt för mig som bor i trygga Sverige. Vad som stämmer i Shins berättelse vet dock bara han själv. Boken var mycket välskriven och välgestaltad. Det var en riktigt obehaglig med intressant läsning som gav mig mycket att tänka över. Hur olika vi människor blir behandlade beroende på var i världen vi bor.

Betyg 8/10

Datum: 2012-12-17

Betyg: 8