Friheten förde oss hi av Gunnar Ardelius

Bokinformation och recensioner: Friheten förde oss hi av Gunnar Ardelius

Friheten förde oss hi

Friheten förde oss hi

Författare: Gunnar Ardelius
ISBN: 9789113028903

"Hon hade trott att allt genast skulle kännas annorlunda när de väl kom till Afrika, att hon skulle få uppleva en lättnad, ett skyddande flor över ansiktet som gav en behaglig glömska och gjorde världen mindre skarp i kanterna. Men Liberia var bara ett ställe som alla andra där man gick och lade sig i sängen bredvid sin man för att invänta morgonen. Varför skulle just Afrika handla om något mer existentiellt och äkta? Varför skulle tillvaron öppna sig just här?"

I slutet av 1960-talet åker en svensk familj till Liberia där pappan fått jobb som personalchef för det svenska gruvföretaget LAMCO. De är vackra och framgångshungriga och ute på sitt livs äventyr, men på plats i Liberia stiger obearbetade känslor och konflikter upp till ytan. Hettan och fukten pressar på. Margret sörjer sin älskare som hon lämnat i Sverige och tar sin tillflykt till lugnande tabletter, Hektor får problem på gruvan där vild strejk ständigt hotar. Mårten blir vän med Ormpojken, familjens trädgårdsboy, och börjar ställa sig på liberianernas sida mot kolonialisterna. Han tror på p-pillret och proletariatets internationella solidaritet. Ställningstaganden som riskerar att få ödesdigra konsekvenser

Recension av Gunnar Ardelius roman Friheten förde oss hit

Boken är utgiven på Norstedts (2012) och innehåller 203 sidor.

Gunnar Ardelius, född 1981, debuterade 2006 med ungdomsboken Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket. Boken översattes till flera språk och nominerades samma år till Augustpriset. Friheten förde oss hit är Gunnar Ardelius fjärde bok; den första som riktar sig till en vuxen publik. Källa: Norstedts.

Handling: I slutet av 1960-talet åker en familj till Liberia. Pappa Hektor har fått jobb som personalchef på det svenska gruvföretaget L A M C O. Vi läsare får följa familjen i cirka en månad från första advent till tjugondag jul. Mamma Margret saknar sin älskare i Sverige och sonen Mårten 18 år saknar sin flickvän. Den förste de möter på väg till sitt hus är en pojke som kallas Ormpojken. En ung pojke som bär på ett gevär på ena axeln och en död apa på den andra. Apan ska han äta upp berättar han och det chockerar mamma Margret. Ormpojken ska sköta familjens trädgård, klippa gräset och skrämma bort giftormar. Mårten blir god vän med Ormpojken och följer med honom på flera äventyr, något mamma Margret inte är särskilt förtjust i. Hon litar inte på Ormpojken. Margret träffar den svenske läkaren Lars-Erik som skriver ut lugnande tabletter och starka sömntabletter till henne. Under den korta tiden de vistas i Liberia händer det mycket. Något fruktansvärt händer med Ormpojken och Margret ångrar något hon gjort mot honom. Gruvarbetarna strejkar och pappa Hektor får sparken. Och lagom till tjugondag jul är de hemma i Sverige igen.

Under drygt en månad får vi läsare följa med om många olika händelser i Liberia. Från att en svensk familj kommer dit med stora förhoppningar tills de helt plötsligt är tillbaka i Sverige igen. Böcker om biståndsarbetare tycks vara populära nu. Det är flera på gång har jag hört. Jag tyckte att det var en riktig spännande upplevelse ta del av denna välskrivna roman. Författaren gestaltar perfekt de olika karaktärerna, den afrikanska naturen och mentaliteten. Han är en stor stilist och boken berörde mig otroligt mycket. Berättelsen var stark och det kändes inte som 1960-tal. Den kunde lika gärna handlat om biståndsarbete på 2000-talet.

Betyg 10/10 Kristina Simar 2012-03-26 (35) http://blogg.passagen.se/krisim

Datum: 2012-03-26