Hjärtblad av Aino Trosell

Bokinformation och recensioner: Hjärtblad av Aino Trosell

Hjärtblad

Hjärtblad

Författare: Aino Trosell
ISBN: 9789113027210

I sin roman "Hjärtblad" om Hulda kommer Aino Trosell tillbaka till det Malung som hon skildrat i "En gränslös kärlekshistoria", berättelsen om hennes släkt på mödernet. I "Hjärtblad", hennes tjugonde bok, får vi följa Hulda från det att hon är ung flicka och ut på vandring på livets snåriga stig, där slutet inte alltid är resans mål. "Hjärtblad" är inte bara berättelsen om Hulda utan också om hur land möter stad och hur tiderna förändras och föder nya människor: sådana som Hulda. Starka och frimodiga - inte rika men förmögna att välja nya vägar.

Recension av Aino Trosells historiska roman Hjärtblad

Boken är utgiven på Norstedts (2010) och innehåller 462 sidor.

Hjärtblad är Aino Trosells tjugonde bok och knyter stilistiskt och tematiskt an till hennes roman En gränslös kärlekshistoria. Den här gången har hon hämtat inspiration i verkliga levnadsöden i Malungs socken på 1800-talet. Trosell belönades så sent som 2008 med Nils Parlingpriset: ?För lysande berättelser från då till nu. Historiskt och samtida, analys och drama. För skildringar av kvinnorna, glesbygden, arbetslivet och livsvillkoren. Ställningstagandet för de små i samhället ? och för Järnbärarland.? Aino Trosell är också verksam som dramatiker. Besök hennes hemsida www.ainotrosell.se Källa: Norstedts.

Handling: Året är 1867 när vi första gången får möta Hulda. Hon är cirka sju år och leker i snön med sin bästa kompis Olof. Självklart ska Hulda och Olof gifta sig när de blir stora, för de tycker ju så mycket om varandra. Men ju äldre Hulda blir desto barnsligare tycker hon att Olof är och giftermål är inte längre aktuellt i alla fall inte om Hulda får bestämma. Hulda bor fattigt med sin mor, far och tre yngre syskon i ett skjulliknande hus tillsammans med getterna och en ko. Hon får tidigt börja hjälpa till hemma och det blir djuren hon får gå ut och valla. När Hulda fyllt tolv år ger hon och några väninnor sig en bra bit iväg med djuren för vallning. Det är sommar och på vägen berättar Brus Marit intressanta och skrämmande historier. Hulda älskar att lyssna på dessa historier och hon önskar att hon själv att begåvats med den förmågan, så hon kan berätta spännande historier för sina småsyskon. Hulda träffar sin stora kärlek, Lars som är några år äldre. De fattar tycke för varandra och kommer överens om att gifta sig när Hulda konfirmerats sig. För då räknas man som vuxen och giftasmogen. Innan Hulda konfirmerat sig dör plötsligt hennes mamma och pappan träffar en änka med två barn som så småningom flyttar hem till dem. Det gillas inte av Hulda och en sommar ger hon sig iväg gående tillsammans med Knutola Brita som ska till Norge. När Hulda kommer till Bergslagen bestämmer hon sig för att gå till Stockholm. Väl framme i Stockholm får hon jobb som tvätterska åt en rik familj. Hon trivs bra och tycker mycket om familjens lilla son Oscar. På sommaren när familjen är på landet går Hulda den långa vägen till Malung och vallar kreaturen. Och på hösten går hon tillbaka till Stockholm och familjen. Efter två år i Stockholm bestämmer sig Hulda att nu ska hon stanna kvar i Malung och gifta sig med Lars, men väl hemma får hon höra något om Lars som gör henne otroligt besviken. Hon återvänder till familjen i Stockholm igen. Frun i familjen insjuknar och dör och mannen friar till Hulda. Nu är Hulda plötsligt fru till en rik man och i början känns allt riktigt bra. Men med tiden tråkar det livet ut Hulda och hon ger sig iväg igen för att möta nya äventyr.

Jag älskar Aino Trosells historiska skildringar och Hjärteblad var inget undantag. Författaren skriver stilistiskt de levnadsöden som fanns på 1800-talet. Det är främst kvinnornas situation hon berättar om. Karaktärerna och miljöerna är vackert gestaltade. Som läsare känner jag hur hårt människorna fick jobba i slutet av 1800-talet och se skillnaden i Malung mot Stockholm, där allt blivit modernare. Jag kan se framför mig hur Hulda går den långa vägen till Stockholm som måste tagit många dagar. Den här boken var på över 400 sidor, men den kändes inte lång och ingen onödig eller överflödig text fanns, som många andra långa böcker kan ha. En helt underbar bok för alla som älskar historiska romaner.

Betyg 10/10 Kristina Simar 2012-03-06 (22) http://blogg.passagen.se/krisim

Datum: 2012-03-06