Hon går genom tavlan ut ur bilden av Johanna Nilsson

Bokinformation och recensioner: Hon går genom tavlan ut ur bilden av Johanna Nilsson

Hon går genom tavlan ut ur bilden

Hon går genom tavlan ut ur bilden

Författare: Johanna Nilsson
ISBN: 9789186675431

Hanna och Karin är bästisar och hela sommaren har de lekt och byggt kojor i skogen. Men när höstterminen börjar förändras allt. Karin vill vara med de tuffa tjejerna - och det blir med ens alldeles tomt runt Hanna. På rasterna gömmer hon sig för att inte bli retad eller slagen; för att syskonen inte ska se ringen av ensamhet kring henne. Hanna fyller elva men ingen i klassen sjunger för henne. Hon fyller tolv och har inget kalas; vem skulle vilja komma hem till henne?

Flera år senare finner vi Hanna på ett mentalsjukhus. Hon står vid fönstret och lutar sig mot världen utanför. Där finns froståkrarna, längtansvattnet och mörkerskogen, där finns människor, närhet, hud. Hon undrar hur kyssar smakar. Vill öppna fönstret och släppa in luft, här är det tungt att andas, själen får astma, dårskapen växer. Hon är fortfarande ung, här kan hon inte stanna.
Hon går genom tavlan, ut ur bilden är Johanna Nilssons uppmärksammade debutroman. Det är en delvis självbiografisk historia om utanförskap, mobbing och om modet att vara sig själv.

Johanna Nilsson rör och berör sin läsare, skulle hon aldrig mer skriva en roman - vilket jag betvivlar - skulle hon i varje fall genom den här ha sagt sitt."
Dagens Nyheter

"En skakande skildring av hudlöshet, gruppvåld och ensamhet är det i alla händelser, återgiven på ett romanspråk som definitivt ger mersmak."
Göteborgs-Posten

Recension av Johanna Nilssons roman Hon går ut genom tavlan ut ur bilden

Boken är utgiven på Pocketförlagen (2011) och innehåller 296 sidor.

Johanna Nilsson, född 1973, är uppvuxen i Borlänge men bor numera i Stockholm. Hon debuterade som författare med den denna delvis självbiografiska roman 1996. Och har därefter skrivit flera romaner och barn- och ungdomsböcker. Johanna Nilsson har mottagit ett flertal priser för sina böcker och är en flitigt anlitad föreläsare och skribent. Hon skriver även spänningslitteratur under pseudonymen Amanda Lind. Läs mer om Johanna på www.nilssonlind.com
Källa: Pocketförlaget

Handling: När vi först får träffa Hanna är det sommarlov innan femman börjar. Hon är en glad och lycklig tjej som leker med sin bästa kompis Karin. När skolan börjar igen efter sommarlovet förändras allt. Karin vill vara med de tuffa tjejerna och Hanna blir utanför. Klassen utesluter och mobbar henne och hon drar sig undan på rasterna. Hon mår sämre och sämre och gömmer sig för att inte hennes storebror Andreas och lillasyster Emma ska se att hon blir retad och är ensam. Hennes mamma undrar varför hon inte leker med Karin längre, men tar aldrig reda på vad som hänt och hur Hanna egentligen mår och har det i skolan. Hanna har lätt för att lära och klara alla prov bra. Men det leder bara till att hon blir kallad plugghäst. Som tur så bryr sig Hanna inte om det utan fortsätter göra bra resultat. Så här kommer det att vara både i femman och i sexan, det är de åren som vi får följa Hanna och hennes klasskamrater. Tjejerna och killarna börjar få intresse för varandra och frågar chans och gör listor på hur populär man är. Hanna hamnar alltid längst ner på killarnas lista. Ibland blir hon bjuden på någons födelsedagsfest, men det slutar alltid på ett tragiskt sätt, hon är även där utanför. Ofta blir hon inte bjuden alls. Parallellt med händelserna i mellanstadiet får vi även följa en något äldre Hanna som vistas på en psykiatrisk klinik.

En mycket tragisk, men vackert skriven roman som delvis är en självbiografisk historia om mobbing och utanförskap. Romanen är stark berör mig mycket och jag Jag mådde ganska dåligt när jag läste den. Det var jobbigt att ta in allt tragiskt som Hanna fick vara med om. Från att varit ett vanlig glad tjej till att helt plötsligt bli mobbad och utanför. Hur elaka barn kan vara mot varandra och de vuxna som hellre blundar för problemet istället för att ta tag i det. Johanna Nilsson har skildrat det på ett suveränt och känslosamt sätt. Texten är vemodig hela vägen och det finns nog inte många glädjestunder i berättelsen. Romanen talade för sig själv och jag tog till mig all den sorg och bedrövelse som fanns och som lilla Hanna fick bära på. En viktig bok som både mellanstadieelever och personal som arbetar med barn bör ta del av.

Betyg 10/10 Kristina Simar 2011-10-04 (102) http://blogg.passagen.se/krisim

Datum: 2011-10-04