Inlåsta av Emma Donoghue

Bokinformation och recensioner: Inlåsta av Emma Donoghue

Inlåsta

Inlåsta

Författare: Emma Donoghue
ISBN: 9789174610055

Jack bor med sin mamma i ett låst rum på drygt tio kvadratmeter i ett skjul. Rummet är ljudisolerat och specialbyggt för att de inte ska kunna ta sig ut. Jack tycker om att titta på tv och kallar de tecknade figurerna för sina vänner. För honom finns ingen annan verklighet än den innanför de fyra väggarna med hans mamma och mannen som kommer in ibland för att leverera mat och ta ut sopor. Mamman är noga med att Jack vid dessa tillfällen alltid är instängd i garderoben, så han ser aldrig mannen tydligt, men från sitt gömställe hör han att mannen verkar elak.

När Jack fyller fem år börjar han att ställa frågor till sin mamma och till slut väljer hon att berätta om världen utanför. Hon har också sett en möjlighet att fly och Jack har blivit stor nog för att de ska kunna rymma tillsammans.

Inlåst är en sorglig men ändå kärleksfull historia berättad utifrån den femåriga Jacks perspektiv, som trots att han spenderat nästan hela sitt liv inlåst är ovanligt intelligent och känslig. Romanen handlar om svårigheten med att möta världen utanför det lilla skjulet både att komma tillbaka till den och att se den för första gången.

Emma Donoghue har skrivit en stark och hoppfull samtidsberättelse om kärleken mellan mor och son och människans förmåga att återhämta sig.

EMMA DONOGHUE (f. 1969) är en prisbelönt författare från Dublin, numera bosatt i Kanada. Hon skriver även dramatik för scen och för radio och hennes böcker har blivit översatta i ett tiotal länder. Hennes senaste roman Inlåst (Room) är skriven i efterdyningarna av fallet Fritzl, som skakade en hel värld när det uppdagades år 2008.

Recension av Emma Donoghues roman Inlåsta

Boken är utgiven på Lind & Co (2010) och innehåller 384 sidor.

Emma Donoghues är född 1969 i Dublin, men bor numera i Kanada. Hon r flerfaldigt prisbelönt och skriver både dramatik och prosa. Inlåsta är skriven i efterdyningarna av Fallet Fritzl, som skadade en hel värld när det uppdagades år 2008. Romanen har översatts till ett flertal språk och den har nominerats till det prestigefyllda brittiska Man Booker Prize.

Handling: Det är Jack, fem år som är berättarröst i denna bok. När berättelsen börjar bor Jack och hans mamma i ett låst rum på drygt tio kvadratmeter. Rummet är isolerat och specialbyggt och där är Jack och hans mamma fängslade av ?Svarte Man?. Jack är född i rummet och känner inte till något annat. Ett litet takfönster finns, så lite ljus kommer in. Men hur det ser ut utanför i den stora världen vet inte Jack. Det finns visserligen en tv i rummet där Jack kan se människor och miljöer, men för en femåring är det svårt att förstå att det även finns en värld utanför tv:ns värld. När ?Svarte Man? kommer måste Jack gömma sig i garderoben, för ?Svarte Man? gör något med mamma som Jack inte får se. Han ligger tyst i garderoben och räknar sängens ljud och rörelser. ?Svarte Man? tar med sig söndagspresenter som Jack och hans mamma önskat sig, han handlar mat och bär ut deras sopor. Med sin stora fantasi och kärlek lyckas mamma skapa en trygg värld i rummet för lille Jack.
En dag tröttnar Jacks mamma på sitt liv som fånge. Hon har befunnit sig i det lilla rummet i sju år efter att blivit kidnappad av ?Svarte Man?. Hon funderar på hur de ska lyckas fly och berättar sina planer för Jack. Jack själv är inte så intresserad, han vet ju ingenting om det som finns utanför rummet och världen skrämmer honom. Till slut går Jack ändå med på att låtsas spela död och mamma rullar in honom i en matta. Hon berättar gång på gång vad han ska göra och säga när han lyckas rymma från ?Svarte Man? ute i verkligheten. Flyktförsöket lyckas, men för jack är det allt annat än enkelt att lära sig leva ute i verkligheten. Hur det går? Läs boken så får du veta.

En mycket välskriven roman, som har en femåring som berättarröst. Jacks ord och tankar är mycket verklighetstrogna för en femåring. Hans oro och funderingar på allt ha får uppleva, först i det lilla rummet och sedan ute i verkligheten är mycket fint beskrivet. Tyvärr lyckades inte författaren att gestalta Jack, hans mamma, ?Svarte Man? och de andra karaktärerna som förekommer i boken på ett tillfredställande sätt för mig. Jag lyckades aldrig se dem framför mig som jag alltid vill. Jag hoppas ändå att författaren skriver en del till, för jag vill gärna veta hur det går för Jack i framtiden.

Betyg 8/10 Kristina Simar 2011-07-15 (64) http://blogg.passagen.se/krisim

Datum: 2011-07-15