Jag ska bara fixa en grej i köket av Moa Herngren

Bokinformation och recensioner: Jag ska bara fixa en grej i köket av Moa Herngren

Jag ska bara fixa en grej i köket

Jag ska bara fixa en grej i köket

Författare: Moa Herngren
ISBN: 9789146220343

Ingrid är 35 år och ensamstående mamma, hon arbetar på ett daghem och har precis avancerat till föreståndare där. Ingrid dricker vin, mycket vin. Hon lyckas ganska väl med att dölja det för sig själv och sin omgivning, men dottern är inte lika lätt att lura. På jobbet blir hon motarbetad av sina tidigare arbetskamrater som inte kan förstå att det var Ingrid som fick tjänsten som föreståndare. Det är tufft, vilket ytterligare motiverar ett glas vin när hon kommer hem.

Moa Herngren har skrivit en trovärdig och stark roman om en kvinna som super bort sitt liv. Det är smärtsam läsning med hög igenkänningsfaktor. Huvudpersonen är en vanlig, svensk kvinna av idag som många av oss kan identifiera oss med, vi har också de alla vardagens problem hon brottas med och Moa Herngren visar hur dessa "små", som det brukar heta, kan bli till synes oöverstigliga. Dramatiskt, spännande och rått.

Recension av Moa Herngrens bok Jag ska bara fixa en grej i köket

Moa Herngren är född 1969. Hon debuterade som författare 2007 med Allt är bara bra, tack och har även medverkat i antologin Uppdrag: Familj (2005). Hon är frilandsjournalist, krönikör, tv-producent och har tidigare arbetat som chefredaktör för tidningen Elle.

Handling: Juni är snart sju år och bor med sin mamma Ingrid på Gärdet, Stockholm. Ingrid har ganska nyligen blivit chef på den förskola som hon tidigare arbetat som förskolelärare på.

Ingrid tycker att hon och Juni har det så bra tillsammans och kan inte förstå att Juni så gärna vill träffa sin pappa oftare än varannan helg. Han lever ett bohemiskt liv i en husbåt och det är inget bra liv för Juni, tycker Ingrid. Att hon själv dricker alldeles för mycket vin tänker hon inte på. Juni och hon har det så mysigt framför Tv:n på fredagskvällarna, ibland hyr de en film. Juni dricker läsk och äter chips och Ingrid dricker sitt vin.

Hos pappa får Juni göra roliga saker. Hon, pappan och hans nya flickvän spelar spel och åker på utflykter. Pappa lyssnar alltid på vad Juni har att säga, men det gör inte Ingrid.

En dag blir Ingrid bekant med en granne ? Johannes. Hon får vissa känslor för honom och han får det även för henne. De träffas ofta. Tyvärr är det ändå vinet som styr Ingrids liv. Själv tycker hon att hennes mamma Astrid dricker alldels för mycket. Inte dricker väl Ingrid så mycket som mamma ? inte på långa vägar, tycker Ingrid. Hon skulle vilja ge mer saker till Juni, men hon har inte råd, men till vin har hon alltid pengar. Ingrid dricker mer och mer och Juni mår allt sämre och blir mer inbunden. Mamma Ingrid lyssnar aldrig på henne, det är som om hon inte finns.
Det hela slutar med en förfärlig händelse som kunnat sluta riktigt illa.

Oh, vilken underbart skriven bok. Den är dock tragisk från början till slut. Moa Herngren har lyckats med allt. Förmedla känslor, beskriva miljöer och karaktärerna på ypperligt sätt. Jag känner stor sympati för lilla Juni som hela tiden ser sin mamma dricka mer och mer vin och försvinner mer mentalt från Juni, och hänger inte med i den riktiga världen. Ingrids drickande gör mig så ilsken. Att vin går före ens barn är något som jag inte kan acceptera. Jag vill ruska om Ingrid och försöka få henne att förstå vad hon gör mot sin dotter. Tyvärr är det nog många barn som har det på detta sätt. En eller två föräldrar som dricker för mycket. Jag älskade boken och hoppas att många många vill läsa den. Den är riktigt lärorik.

Betyg 10/10 Kristina Simar lektör/bokrecensent

Datum: 2010-07-01