Jag ska fånga en ängel av Håkan Östlundh

Bokinformation och recensioner: Jag ska fånga en ängel av Håkan Östlundh

Jag ska fånga en ängel

Jag ska fånga en ängel

Författare: Håkan Östlundh
ISBN: 9789137135427

En relationsroman om passion och lojalitet, ett ödesdrama om en ung pojke som knivhuggs till döds, en brännande aktuell skildring av det segregerade Stockholm - Håkan Östlundhs nya roman kommer inte att lämna någon oberörd.

Paul Bäckström är en sliten, frånskild polis som bor och arbetar i Stockholmsförorten Sollentuna. Hans enda flykt från vardagen är de hemliga, passionerade mötena med den gifta bokförläggaren Ylva. Men hur mycket är hon egentligen villig att satsa på deras förhållande?

När en kille från det fina villaområdet blir knivskuren till döds får han annat att tänka på. Vem höll egentligen i kniven? Och vad var det som utlöste bråket?

Recension av Håkan Östlundhs Jag ska fånga en ängel

Boken är utgiven på Forums förlag och innehåller 401 sidor.

Håkan Östlundh är född 1962 i Stockholmsförorten Sollentuna, men bor numera med sin familj på Söder i Stockholm under vinterhalvåret och på Gotland på somrarna. Han är utbildad litteraturvetare, har arbetat som journalist och förutom böcker skriver han mycket för film och TV. Han är mest känd för den uppmärksammade deckarserien om Gotlandspolisen Fredrik Broman (Släke, Dykaren, Terror och Blot). Den senaste delen är såld till USA och Tyskland.

Handling: En frånskild polis ? Paul ? som bor och arbetar i ett ganska trist område i Stockholmsförorten Sollentuna träffar en framgångsrik, gift kvinna som är mamma till två barn och bokförläggare ? Ylva. Hon har kontor i Gamla Stan och en vacker lägenhet på Kungsholmen. Egentligen har de ingenting gemensamt. Paul har varit faktaansvarig för Sam Gordons första deckare och Ylva är Sams förläggare. De träffas av en slump på Sam Gordons releasefest. De blir sexuellt attraherade av varandra och inleder ett passionerat förhållande.

Samtidigt som deras förhållande pågår blir Paul indragen i ett fall som engagerar hela Sollentuna. När några ungdomar i det fina villaområdet har fest, tar sig några ungdomar från lägenhetskomplexet Malmövägen till festen och det uppstår bråk. Fönsterrutor slås ut och slagsmål utbryter. När polisen äntligen kommer har ungdomarna från Malmövägen försvunnit, men de tänker hämnas. De triggar upp varandra och en kväll ger sig några av ungdomarna iväg till villaområdet igen. Där upptäcker de tre av ungdomarna från festen i villaområdet. Slagsmål utbryter igen, men den här gången slutar det i tragedi. En av ungdomarna från villaområdet blir knivskuren till döds.

Paul är med och förhör ungdomarna. Detta samtidigt som han och Ylva försöker träffa varandra så ofta som möjligt. Utredningen drar ut på tiden och Paul tvingas ofta ringa återbud till Ylva. Deras relation blir inte vad Ylva tänkt sig. Hon börjar fundera på om hon kan leva ett normalt liv med Paul, vars liv är så långt bort från hennes. Hon tvingas välja mellan Paul, sin make och deras gemensamma barn. Vem väljer hon? Lyckas Paul och hans kollegor lösa mordet? Detta får du veta om du läser denna underbara bok.

En fängslande kärleks- och kriminalroman i ett. Att den handlar om bokförlagsvärlden gjorde den mer intressant eftersom jag själv arbetar inom det. Det var kul att lära mig lite om hur det går till på ett förlag. Författaren lyckas verkligen hålla både den kärleksfulla stämningen och den mera spännande handlingen riktigt samspelt. Övergångarna dem emellan är så bra gjorda. En underbar roman som innehåller det mesta av underhållningsvärde. En riktigt bra bok att ta med till stranden. Läs den!

Betyg 8/10 Kristina Simar

Datum: 2010-07-25

Betyg: 8