Bokrecensioner start | Mer i genren thriller

Bokinformation och recensioner: Landsförrädaren av Anders Jallai

Landsförrädaren

Landsförrädaren

Författare: Anders Jallai
ISBN: 9789174610222

I uppföljaren till den uppmärksammade debuten Spionen på FRA borrar sig Anders Jallai ännu djupare ner i Sveriges mörka efterkrigshistoria. Han gör det i en rafflande thriller som tar sin början när förre spionen och stridsflygaren Anton Modin får tillåtelse att under en natt läsa dokument i Säkerhetspolisens hemliga arkiv. Modin upptäcker en mapp över mordet på statsminister Paul Olofson och inser snabbt att mycket inte framkommit i mordutredningen. Samtidigt som han börjar läsa den hemliga akten dör Säpochefen Klas Berg i en hjärtattack, och strax därpå blir Modin avbruten i sin läsning och tvingas ut ur arkivet. .

Recension av Anders Jallais nya thriller Landsförrädaren

Boken är utgiven på Lind & Co (2011) och innehåller 551 sidor.

Anders Jallai är dykare och före detta stridspilot. Han fann den sovjetiska ubåten S7 på svenskt vatten 1998 och det försvunna DC-3-flygplanet 2003. Landsförrädaren är Anders Jallais andra roman. Spionen på FRA kom ut 2010 också den på Lind & co.

Handling: Landsförrädaren är en fristående fortsättning på Spionen på FRA. Den här boken börjar med att dykaren och stridsflygaren Anton Modin får tillåtelse att under en natt läsa dokument i Säkerhetspolisens hemliga arkiv ? som belöning för sina insatser för riket.
Han upptäcker en mapp över mordet på statsminister Paul Olofson som blev nedskjuten på Sveavägen i Stockholm den 28 februari 1986. Anton Modin kommer snart fram till att det inte är mycket av innehållet som framkommit i mordutredningen. Oturligt nog dör Säpochefen Klas Berg av en hjärtinfarkt samma natt och Modin får inte tillgång till arkivet igen.

Men det han såg räckte för att väcka hans nyfikenhet. Han har förmodligen hittat något som han inte skulle ha sett, för ganska snart efter besöket i arkivet blir han utsatt för ett mordförsök. Anton Modin blir då ännu mer nyfiken på att fortsätta leta spår efter statsminister Paul Olofsons mördare. Han hittar spår till en tv-journalist som hittats död tillsammans med en väninna i sin bil långt under vattnet vid Norra Hammarbyhamnen. Han hittar även spår till en hemlig organisation med namn Arla Gryning.

I sin jakt på sanningen om mordet tar han hjälp av sina vänner Bill Bergman, John Axman och även Julia Steerback, en tjej med ett förflutet från FRA (Försvarets radioanstalt) och NSA (den amerikanska motsvarigheten till FRA). Julia Steerback har slagit sig till ro på en kobbe i skärgården och arbetar nu med att översätta amerikanska filmer. De kommer att hamna i flera obehagliga situationer och Anton Modins före detta chef Chris Loklinth som är en av hans största fiender ligger honom tätt i hälarna. Kommer Anton Modin att lösa mordet på statsministern? Eller kommer Chris Loklinth att förinta Anton Modin som han så gärna önskar? Läs den spännande fortsättningen.

Så här berättar författaren ?Det är en otrolig historia, jag vet det, men det är den historia jag kommit fram till i min research.?

Titta gärna även på detta klipp där Anders Jallai berättar om sin nya bok:

Denna thriller var lika fascinerande som Spionen på FRA. Den här gången försöker Anton Modin att få klarhet över vem som egentligen mördade Sveriges statsminister 1986. Anders Jallai är fenomenal på att gestalta karaktärer och miljöer. Han gör det precis som jag försöker få ?mina? manusförfattare att förmedla sig. Därför är det extra trevligt att ta del av Anders Jallais böcker. Boken innehåller lagom korta kapitel som alltid slutade med att jag bara var tvungen att vända blad och fortsätta läsa. Boken är lättläst även om språket inte är alldeles för enkelt, den innehåller många militäruttryck, men den är spännande hela vägen. Det känns som att se en actionfilm eftersom allt är så bra gestaltat. Jag satt i alla fall som på nålar många gånger. Tyvärr tog boken slut alldeles för fort, efter att jag väntat i ett år på att läsa denna, måste jag nu vänta ytterligare ett tag på nästa Anton Modinbok. Jag kan inte annat än ge denna härligt spännande bok full pott.
Betyg 10/10 Kristina Simar 2011-04-20 (39)

Datum: 2011-04-21