Bokinformation och recensioner: Sånt jag berättar för Allah av Saphia Azzeddine

Sånt jag berättar för Allah

Sånt jag berättar för Allah

Författare: Saphia Azzeddine
ISBN: 9789170375545

Jbara, en vacker sextonårig herdeflicka i en håla i de nordafrikanska bergen, säljer sig för en bägare av sin älsklingsyoghurt.
För Allah, hennes ende förtrogne i en värld som inte vill veta av henne, berättar hon om sitt liv. Om eländet och föraktet, om byns korkade imam, om sin brutala och obildade pappa som behandlar henne som en tjänarinna. För vem vill annars lyssna på en fattig och förvirrad tjej?
En dag ramlar en rosa resväska med ett sensationellt innehåll av en förbipasserande buss. Nu känns det som om världen ligger öppen för Jbara, och när hon förkastas av sin familj på grund av den oundvikliga graviditeten lämnar hon byn.
Med stenhård viljestyrka tar hon sig vidare. Männen behandlar henne som ett objekt men hon fortsätter att använda sin skönhet för att utnyttja dem och skaffa sig ett eget liv som hon själv kan bestämma över. Närheten till Allah håller Jbara uppe trots svårigheterna, genom att älska honom lär hon sig att älska sig själv och andra människor.
Sånt jag berättar för Allah är en febrigt framförd monolog, buren av ett raseri som inte går att hålla tillbaka, som glöden och humorn gör ännu vassare. Det är ett skarpt och rått vittnesmål om kvinnoförtryck, men också och framför allt ett porträtt av en ung kvinna som är fast besluten att finnas till på egen hand och som inte kommer att underkasta sig.
Sånt jag berättar för Allah gavs ut i Frankrike 2008 som den första i en löst sammanhållen trilogi om hur livet kan levas idag mellan religion och modernitet. Den har sålt i över 40 000 exemplar. De följande två delar na heter Mon père est femme de ménage och La Mecque-Phuket. Sånt jag berättar för Allah rönte stor framgång som teaterpjäs i Frankrike. Boken fick 2008 utmärkelsen Prix Nice. Baie des anges.
»En verkligt bra bok Skakande.« Elle
»Den här boken är ett litet mirakel.« Le Point
»Den här monologen är som en snyting och man sträckläser den därför att man fäster sig så vid personen Jbara.« Le Nouvel Observateur

Recension av Saphia Azzeddines roman Sånt jag berättar för Allah

Boken är utgiven på Ordfront (2011) och innehåller 151 sidor.

Saphia Azzeddine föddes i Agadir. Familjen lämnade Marocko när Saphia var nio år och flyttade till Frankrike. Hon studerade senare i Genève, där hon också utbildade sig till gemmolog. Därefter tog hon examen i sociologi i Paris, där hon är bosatt idag. Förutom skönlitterär författare är hon journalist, skådespelare, filmregissör och filmmanusförfattare,
Källa: Ordfront Förlag.

Handling: Jbara är analfabet och en vacker sextonårig herdeflicka som bor med sin familj i en håla i de nordafrikanska bergen. Hon säljer sin kropp för en bägare av sin älsklingsyoghurt. Hon berättar om allt som händer i en monolog om sitt liv för Allah, både elände och förakt. Han är hennes enda förtrogne i världen. Men hon tvivlar starkt på att han egentligen bryr sig om henne. Hon berättare om den så kallade fkihn som utser sig för att vara en imam och som lurar hennes obildade pappa och andra analfabeter på deras fina getter genom att berätta spännande historier, som aldrig tar slut. En dag ramlar en rosa resväska, med ett passande innehåll för Jbara ner för en förbipasserande buss, Väskan och dess innehåll blir början på ett nytt liv för Jbara. Jbara börjar må illa om dagarna och kräks ofta, magen har blivit större, men hon förstår inte vad det kan vara. Men det gör hennes mamma och Jbara blir utslängd av familjen. Hon sätter sig på en buss och åker till en större stad. Hon föder sitt barn en mörk natt, och bara går iväg tills hon inte kan höra barnets skrik mera. Jbara fortsätter att prostituera sig, men numera på sina egna villkor och hela tiden berättar hon för Allah vad som händer.

En otroligt sorgsen, men välskriven berättelse om den vackra herdeflickan Jbara som är analfabet och vet ingenting om livet utanför sin egna lilla by. Alla i byn är analfabeter och utnyttjas av fkihner som lurar av dem getter och smycken. Boken är mycket intressant, det är svårt att sätta sig in hur människor i andra länder har det. Därför är det bra när någon vill berätta om det. Monologen som Jbara har med Allah är full med hat och raseri och kvinnoförtrycket kommer självklart med. Även en tendens till humor finns. En bok som jag tyckte mycket om, och som jag säkert kommer att läsa flera gånger.

Betyg 8/10 Kristina Simar 2011-08-23 (82) http://blogg.passagen.se/krisim

Datum: 2011-08-23