Bokrecensioner start | Mer i genren thriller

Bokinformation och recensioner: Sankta psyko av Johan Theorin

Sankta psyko

Sankta psyko

Författare: Johan Theorin
ISBN: 9789146221227

Theorin i ny miljö

Johan Theorins romaner med Öland som fond har satt stora avtryck i svensk spänningslitteratur. Nu byter han tillfälligt spelplats och från ett vindpinat alvar tar han oss med till en mellanstor stad någonstans på västkusten.

Dit anländer Jan Hauger för att söka tjänst som förskolepedagog. Men Gläntan är inte riktigt som andra förskolor. Det ligger på andra sidan muren till Sankta Patricia - med öknamnet Sankta Psyko - ett säkerhetsklassat sjukhus där psykiskt störda våldsbrottslingar vårdas. Gläntan är Sankta Patricias egen förskola, där patienternas barn vistas för att under noggrann övervakning få träffa sina föräldrar. En av Jans uppgifter blir att eskortera barnen genom de underjordiska gångarna som förbinder förskolan med besöksrummet på kliniken.

Jan är en duktig pedagog, men han har också hemligheter. Han har inte avslöjat för någon vad som egentligen hände nio år tidigare, när lille William försvann från den förskola där han då arbetade. Han har inte heller berättat varför han var så angelägen om att få tjänsten på Sankta Patricia: att det har att göra med att Alice Rami, den egensinniga sångerskan som han varit besatt av sedan tonåren, är patient på sjukhuset . Är något av dagisbarnen hennes? Jan är förbjuden att fråga, men lockelsen att hitta en väg in till de slutna avdelningarna och möta Alice igen växer.

En natt när barnen sover djupt hämtar Jan nyckeln till källardörren, låser upp och börjar gå nedför trappan som leder in till Sankta Patricia.

Med Sankta Psyko har Johan Theorin åstadkommit en psykologisk rysare i toppklass.

Recension av Johan Theorins psykologiska spänningsroman Sankta Psyko

Boken är utgiven på W&W (2011) och innehåller 399 sidor.

Johan Theorin har hittills skrivit tre romaner i den så kallade Ölandskvartetten: Skumtimmen (2007), Nattfåk (2008) och Blodläge (2010), som alla har blivit stora kritiker- och läsarsuccéer. Han har mottagit ett antal utmärkelser för sina böcker ? bland annat Svenska Deckarakademins pris och brittiska The CWA Dagger Award, ett av världens finaste deckarpriser, för såväl Skumtimmen som för Nattfåk. Källa: W&W.

Handling: Detta är en psykologisk spänningsroman som handlar om den 29-åriga Jan Hauger. Han får ett vikariat som förskolelärare på förskolan Gläntan på svenska västkusten. Gläntan är ingen vanlig förskola. Den ligger intill muren till Sankta Patricias regionalklinik, även kallad Sankta Psyko. Sankta Patricia är ett säkerhetsklassat sjukhus där psykiskt störda våldsbrottslingar tvångsvårdas. På förskolan vistas barn som har någon förälder på Sankta Patricia, för att behålla kontakten med dem.
Jan är en duktig pedagog och barnen tycker mycket om honom. Men han bär på en hemlighet, något som hände när han var nyutbildad förskolelärare. Han och en annan förskolelärare var ute i skogen med åtta pojkar från en förskola. Där Jan arbetade på avdelning Lodjuret. När de kom tillbaka var vara sju av pojkarna med. En av pojkarna var spårlöst försvunnen och det blev ett polisuppdrag och alla letade efter honom. Vad hände egentligen med pojken?
När Jan var 14 år blev han mobbad och instängd i en bastu i 46 timmar innan han blev hittad. Den traumatiska händelsen ger upphov till att han hamnar på en barnpsykiatrisk klinik. Där träffar han Alice Rami, en mycket musikalisk flicka som han blir förtjust i. Nu tror Jan att hon vistas på Sankta Patricia och han försöker göra allt för att ta sig dit för kontrollera att det ligger till så. Han tar sig genom hemliga gångar som förbinder förskolan med sjukhuset. Men det är inte helt riskfritt, i olika lokaler som finns där befinner sig ibland både personal och patienter. Ska Jan lyckas hitta Alice Rami, eller kommer något annat att hända honom?

Jag har läst Johan Theorins alla tre böcker och varit mycket förtjust i dem alla. De förgående har haft sin handling på Öland och med lite övernaturliga inslag. Den här spänningsromanen var helt annorlunda mer psykologisk, men mycket spännande. Läsarna får följa Jan Hauger i nutid när han arbetar på förskolan Gläntan parallellt med vad som hände när han arbetade på Lodjuret och den lilla pojken försvann. Kapitlen slutar alltid med en cliffhanger så jag kunde inte lägga den ifrån mig. Det var en självklar sträckläsarbok med mycket handling från början till slut. Den var lättläst och gick fort att läsa. Johan Theorin är också en författare som getaltar mycket bra. Något som är viktig för mig när jag läser böcker. En mycket givande psykologisk spänningsroman och jag ser redan fram emot hans nästa bok.

Betyg 8/10 Kristina Simar 2012-01-11 (4) http://blogg.passagen.se/krisim

Datum: 2012-01-11

Betyg: 8