Siri av Lena Einhorn

Bokinformation och recensioner: Siri av Lena Einhorn

Siri

Siri

Författare: Lena Einhorn
ISBN: 9789113033969

Detta är berättelsen om Siri von Essens liv före, under och efter äktenskapet med August Strindberg. Siri är en modig kvinna som vågar bryta radikalt med sin tids konventioner - men som till slut ändå hamnar i en ny, och helt oväntad, krigszon.

Hemmet är vackert, vänkretsen stor och spirituell, maken den finaste som går att föreställa sig, och dottern en ljuvlig liten varelse. Hur kan man då inte vara tillfreds?
"Mamma, jag är inte skapad för ett stilla hem med frid och rosendoft! Jag behöver strid för att bli lycklig!" Så förklarar friherrinnan Siri Wrangel, ett år efter mötet med författaren August Strindberg, för sin förkrossade mor sitt plötsliga uppbrott från man och barn och allt vad konventioner heter. Siri vill bli aktris, det har alltid varit hennes brinnande önskan, ända sedan hon var ett litet barn som tillsammans med sina väninnor gjorde små uppträdanden i Tapetsalen på gården Jackarby, i Finland. Men en friherrinna, till råga på allt gift med en kapten i gardet, kan förstås under inga omständigheter stå på en scen.

Siri lämnar verkligen allt för att gå in i ett nytt äktenskap, och ett helt nytt liv. Hon välkomnas i Augusts konstnärskretsar och lyckas skaffa sig en skådespelarkarriär med debut och anställning på nationalscenen Dramaten. Men moderns bifall får hon aldrig. Och vad beträffar "strid" ska Siri snart få mer än hon rimligtvis kan ha önskat sig.

Lena Einhorn skildrar en stark och livsbejakande kvinna som vågar bryta mot sin tids, och framför allt sin omgivnings, sociala regler. Men äktenskapet med Strindberg ska till slut komma att bli hennes olycka. I romanen löper två parallella tidsplan, ett som skildrar nyförälskelsen och ett med utgångspunkt i den uppslitande skilsmässan från Strindberg, där väninnan Marie David spelar en viktig roll. Dessa två spår vrider sig mot och runt varandra till den avgörande punkt där allt går samman och slits sönder på samma gång.

Recension av Lena Einhorns roman Siri

Boken är utgiven på Norstedts (2011) och innehåller 342 sidor.

Lena Einhorn är författare, filmare och regissör. För sin bok Ninas resa fick hon Augustpriset 2005, och för filmen Ninas resa fick hon Guldbaggar för Bästa film och Bästa manus. August Strindberg har tidigare varit föremål för hennes intresse både i tevedokumentärern Strindberg ? ett djefla lif och i antologin Om Strindberg. Detta är hennes romandebut.

Handling: Året är 1875, fru Siri Wrangel är ute och går i Stockholm, när en väninna, skådespelerskan Ina Forsén ropar på henne. Siri stannar till och pratar med Ina och blir presenterad för den unge författaren August Strindberg. Han blir förtjust i Siri och även om hon är gift med Carl Wrangel och har en liten dotter tillsammans med honom, börjar August Strindberg att besöka dem och blir därefter en ofta förekommande gäst i deras hem.
August visar sitt intresse för Siri, och eftersom Carl är otrogen med hennes kusin Fiffi begär Siri skilsmässa, för att börja ett nytt liv med August Strindberg. Siris och Carls dotter Kickan får bor kvar hos sin far, men insjuknar i lungsot och dör endast tre och ett halvt år gammal. Efter skilsmässan och innan hon gifter sig med August tar hon tillbaka sitt flicknamn von Essen. Siri är skådespelerska, men har inte haft några roller under tiden hon var gift med Carl Wrangel. Nu längtar hon tillbaka till teatern och August hjälper henne att bli aktris på Dramatiska teatern. De gifter sig och August ljuger för Siri att han är steril, men snart blir Siri olämpligt gravid. De bestämmer sig för att adoptera bort sin lilla flicka och efter tre dagar får de veta att den lilla flickan dött. De får ändå tre barn tillsamman, Karin, Greta och Putte. Till en början är de mycket lyckliga, men 1890-talet vänder det. August börjar misstänka att Siri är otrogen och han tror inte att Greta är hans dotter. Han sjuka misstänksamhet ökar och det leder till skilsmässa 1891. Efter skilsmässan fortsätter de att bråka med varandra och Siri flyttar till Helsingfors med sin väninna Marie David, en kvinna som August inte har förtroende för, så han ser inte flytten med blida ögon. Siri förblir bosatt i Helsingfors till sin död och hon och August blir aldrig vänner igen.

En underbart skriven roman av Lena Einhorn. Jag älskade även hennes bok Ninas resa. Författaren skriver mycket poetiskt och språket är vackert och lagom svårt. Gestaltningarna är utmärkta, så jag kan se karaktärerna och miljöerna framför mig. Det blir en resa tillbaka till 1800-talet. Jag har inte läst särskilt mycket av August Strindberg, men visste att Siri von Essen var hans första hustru. Mycket mer om deras liv tillsammans har jag inte läst om. Därför var detta en lärorik bok som föll mig i smaken, just för att lära mig mera om August Strindberg, som är en författare som gått till historien, kändes det mycket intressant att ta del av deras liv tillsammans. Som ett litet tillägg kan jag berätta att min farmor och farfar var och såg på hans begravning. Något som min farmor ofta berättade för mig när jag var liten. Det var tydligen en stor upplevelse för henne, just för att han blev en stor författare som hon följde så länge hon levde.

Betyg 10/10 Kristina Simar 2011-08-15 (79) http://blogg.passagen.se/krisim

Datum: 2011-08-15