Stilla kaos av Sandra Veronesi

Bokinformation och recensioner: Stilla kaos av Sandra Veronesi

Stilla kaos

Stilla kaos

Författare: Sandra Veronesi
ISBN: 9789185477197

Pietro Paladini är 43 år, framgångsrik TV-producent och lever ett bra liv med fästmön Lara och deras dotter Claudia. En dag förändras allt. Pietro är på stranden med sin bror Carlo när de hamnar mitt i ett drunkningsdrama och blir hjältar. Men i samma stund som Pietro räddar livet på en främmande kvinna, dör Lara plötsligt i deras sommarhus några kvarter bort. Claudia blir det enda viktiga för Pietro, och på hennes första skoldag bestämmer han sig för att stanna kvar utanför skolan och vänta. Och där blir han kvar dag efter dag, fattar det drastiska beslutet att inte längre gå till arbetet och att ställa sig vid sidan av vardagslivet. På platsen utanför skolan får han besök av familj och vänner som vill erbjuda sitt stöd eller tala till rätta, han lär känna de dagliga rutinerna hos förbipasserande främlingar och hans liv sätts i ett helt nytt sammanhang. Distanserad från sitt förflutna och hotad av en kaotisk sorg, upplever Pietro ett märkligt lugn och observerar omvärlden med nya ögon. Människor börjar söka sig till honom för att berätta om sina egna öden bland annat kvinnan som han räddade från att drunkna. Pietro dras in i de andras historier och reser samtidigt tillbaka genom sin egen. Han kommer närmare livet än han någonsin varit, med konsekvenser lika oväntade som självklara. Med en väl avstämd blandning av svärta och humor är Stilla kaos en gripande och naken berättelse om en man som stannar upp i vardagen och upptäcker livet på nytt. Sandro Veronesi är född 1959 i Prato, Toscana. Hans första roman gavs ut 1988, och idag räknas Veronesi som en av de viktigaste verksamma italienska författarna. Förutom romaner har han skrivit en mängd noveller, fackböcker, essäer och artiklar. Stilla kaos (Caos calmo) gavs ut första gången 2005 och är Veronesis mest kända roman. Boken har sålts i över 400 000 ex i Italien och uppskattningsvis i 700 000 ex i hela världen (hittills översatt till 20 språk). Boken hyllades av de italienska kritikerna som en av de senare årens bästa romaner, och belönades år 2006 med det prestigefyllda litterära priset Premio Strega. 2008 blev Stilla kaos filmatiserad med Nanni Moretti i huvudrollen.

Författare: Sandro Veronesi
Titel: Stilla kaos
Originaltitel: Caos calmo
Översättare: Louise Kahan
Antal sidor: 442
Förlag: Contempo
År: (2013)
ISBN: 9789185477197
Sandro Veronesi är född 1959 i Prato, Toscana. Hans första roman gavs ut 1988, och i dag räknas Veronesi som en av de viktigaste verksamma italienska författarna. Förutom sju romaner har han skrivit en mängd noveller, fackböcker essäer och artiklar. Källa: (Contempo förlag).
I samma ögonblick som Pietro och hans bror Carlos befinner sig vid havet och räddar två kvinnor från att drunkna, dör hans egen hustru, Laura, av pulsåderbråck. När bröderna kommer tillbaka till stugan ser de ambulansen och att de bär bort den döda Laura. Pietro blir nu ensam med sin tioåriga dotter Claudia, som är hans allt. När skolan börjar igen efter sommarlovet bestämmer sig Pietro för att stanna i sin bil utanför skolan varje dag för att vänta tills Claudia slutar. Han kontaktar sitt jobb och säger att han jobbar från bilen.
Snart börjar hans högre chefer, andra anställda, vänner och anhöriga dyka upp. Han gör även nya bekantskaper som tillfredsställer hans dagar. Här tänker han stanna, men en dag säger Claudia något till honom som gör att han äntligen vaknar upp.
Romanen är skriven i presens med flera tillbakablickar. Den är välskriven och med typisk italiensk känsla. Kvinnosynen och synen på otrohet är också typisk italiensk. Romanen kan ibland kännas lite rörig eftersom det är så många olika karaktärer som passerar, men inte så det gör någon större inverkan på själva handlingen, som är mycket givande och tänkvärd. Gestaltningar av karaktärer och miljöer är bra och den väcker många tankar. En utmärkt titel: Stilla kaos! För det är precis vad den handlar om.

Betyg 8/10

Datum: 2013-04-08