Tigerkvinnan av Katerina Janouch

Bokinformation och recensioner: Tigerkvinnan av Katerina Janouch

Tigerkvinnan

Tigerkvinnan

Författare: Katerina Janouch
ISBN: 9789164203359

Det är höst på Lindängstorget. Cecilia Lunds familj har återupptagit rutinerna efter den stormiga sommaren. Cecilia återgår till barnmorskejobbet på förlossningsavdelningen och barnen till sina aktiviteter. Men relationen till John har blivit något ansträngd på grund av barnet de väntar och Cecilia börjar känna sig pressad från alla håll.

Även i systrarna Susannas och Marias liv sker förändringar. Kärlekskriser och arbetslöshet, hur hanterar man livet när saker inte blir som man tänkt sig? Mitt i vardagen dimper ett anonymt paket ner i brevlådan hos Cecilia. Det är en bok med ett obehagligt budskap. Samtidigt får även Cecilias mor Christina ett kryptiskt brev till sin tidningsredaktion. Har dessa två händelser med varandra att göra och vem är det i så fall som hotar mor och dotter?

Cecilia känner sig vartefter mer och mer orolig. Hon blir åter tvungen att ta kontakt med polismannen Per Nilsson. För ju längre tiden går, desto mer uppenbart blir det. Någon håller ögonen på hennes familj. Någon vill henne illa. Eller, gud förbjude hennes barn.

Tigerkvinnan är den fjärde delen i romanserien om barnmorskan Cecilia Lund där relationerna, familjen och kärleken står i centrum. De tre tidigare är Bedragen, Systerskap och Hittebarnet.

Recension av Katerina Janouch:s roman Tigerkvinnan

Boken är utgiven på Pirat Förlaget (2011) och innehåller 446 sidor.

Katerina Janouch slog igenom med romanen Anhörig och har sedan dess kommit ut med en rad populära och kritikerrosade böcker, bland annat romanerna Dotter önskas och Sommarbarn samt faktaboken Barnliv. Hennes böcker har sålt i över 700 000 exemplar. Hon är även en av Sveriges mest kända experter på relationer och samlevnad och har skrivit en rad titlar i ämnet.
Tigerkvinnan är den fjärde delen i romanserien om barnmorskan Cecilia Lund. De tre tidigare är: Bedragen, Systerskap och Hittebarnet.

Handling: Det är höst och Cecilia Lund väntar nu sitt femte barn och hon har återgått till sitt jobb som barnmorska på förlossningskliniken. Barnen har även börjat på sina aktiviteter igen. Cecilia känner sig pressad från olika håll. Många morgnar är turbulenta när barnen ska iväg till förskola och skola. Hon känner sig ofta som en gnällig mamma och tycker inte att hon får det stöd hon behöver av John. Även Cecilias systrar Susanna och Marias liv förändras. Mia blir av med sitt jobb och Susannas äktenskap med Thomas knakar. Susanna känner sig ensam i det stora huset sedan deras enda dotter Alexandra flyttat hemifrån. Thomas reser ofta i sitt jobb och Susanna känner sig inte viktig längre. Mamma Christinas liv är också turbulent. Hon som alltid varit en stark och säker kvinna, får allt svårare att sköta sina arbetsuppgifter. Kan det bero på att hon dricker för mycket? Ingen vill ta itu med problemet, utan ser hellre mellan fingrarna.

En dag när Cecilia hämtar posten upptäcker hon ett paket adresserat till henne, men utan avsändare och frimärke. Hon öppnar paketet och där ligger boken Det femte barnet av Doris Lessing. Den handlar om en lycklig fyrabarnsfamilj som får ett femte barn, Ben. Ben är förståndshandikappad och vänder upp och ner på hela familjens trygghet. Vem och varför har någon lagt boken i deras brevlåda?

Cecilia får höra talas om en barnmorska, Ramona Örnmåne som förespråkar hemförlossningar. Hon blir nyfiken och går på en föreläsning som Ramona håller i. Efteråt tar hon kontakt med Ramona och de bestämmer en tid på tu man hand för att diskutera hemförlossning. Först gör Cecilia det utan att berätta det för John, men tillslut berättar hon om sin önskan att få föda hemma och han följer motvilligt med till Ramona för att diskutera vidare. De bestämmer till sist att Cecilia ska föda hemma. Så en sen kväll när barnen somnat känner Cecilia att värkarna börjar. Hon ringer Ramona att det är dags. Kommer hemförlossningen att gå bra?

Den fjärde boken om Cecilia Lund Tigerkvinnan håller lika hög klass som de tre tidigare. I början av augusti de senaste åren har jag legat sömnlös i ett par nätter på grund av att Cecilia Lund kommit på besök i mitt sovrum. Jag kan omöjligt lägga boken ifrån mig, utan läser tills ögonen inte kan hålla sig uppe längre. Katerina Janouch berör verkligen i det hon skriver. Jag som fyrabarnsmamma känner igen mig i mycket av Cecilias vardag. De kaotiska morgnarna när tjejerna skulle iväg till förskola och skola. Att ofta känna sig tjatig och gnällig. Det märkliga var att jag också läste Det femte barnet i samband med min yngsta dotters födelse, men efteråt som tur var. Som alltid skriver Katerina Janouch på ett spännande och underhållande sätt. Alla hennes böcker är mycket välskrivna och igenkännande för oss kvinnor, och berättelsen är jämn och intressant hela vägen. Ingen av hennes böcker har någonsin gjort mig besviken. Jag vill bara läsa mer och mer av henne.

Betyg 10/10 Kristina Simar 2011-08-17 (80) http://blogg.passagen.se/krisim

Datum: 2011-08-17