Vattnet i mars av Mikael Fant

Bokinformation och recensioner: Vattnet i mars av Mikael Fant

Vattnet i mars

Vattnet i mars

Författare: Mikael Fant
ISBN: 9789164203229

Systrarna Aronsson med familjer samlas i barndomshemmet i Nedansjö för att begrava sin mamma Inga, familjens amatörpoet, matriark och självklara mittpunkt,och ingenting kommer någonsin att bli som förut. Det är Eva, som sjutton år gammal flydde från sveken, hoten och skammen och gjorde akademisk karriär i storstan. Agneta fick tidigt allt hon önskade: en kärleksfull man, en egen familj och huset hon vuxit upp i. Skönheten Maja knep sig Timrås lagkapten med siktet inställt på ett bekvämt liv, men den förväntade Kanadaflytten gick om intet och snart hade deras sorglösa lyxtillvaro förbytts i något helt annat. Huttrande på en kyrkogård, mitt i livet, har de trots sina olikheter ändå något gemensamt: kärleken till fadern och misstron mot varandra,det svidande minnet av stenar och glåpord som haglar mot hemmets ytterväggar. Hälften av livet har redan gått, hälften återstår och plötsligt gapar rollerna från ungdomen, drömmarna och livsvalen lika stumt som den öppna graven nedanför. Men går det att bryta upp utan att svika sina närmaste, utan att förlora allt man har?
Fem år efter debuten återkommer flerfaldigt prisade Mikael Fant med en storslaget anlagd roman om svek och lojalitet, sorg och omsorg, brott och uppbrott. I en ringlande rad färgstarka personporträtt skildras med ömhet och skärpa en egensinnig familj. Genom tre generationers ögon formar sig en berättelse om ett år där allt välts över ända. Mikael Fant är född 1971 och bor i Malmö och Sövde med sin sambo och dotter. Han har bl a arbetat som konferenstolk,ledarskribent, översättare och redaktör. Vattnet i mars är hans andra roman.
Hur kan en roman om en familj bli så spännande? ..

Författare: Mikael Fant
Titel: Vattnet i mars
Antal sidor: 416
År: (2013)
Förlag: Piratförlaget
ISBN: 9789164203229
Mikael Fant är född 1971 och bor i Malmö och Sövde med sin sambo och dotter. Han har bland annat arbetat som konferenstolk, ledarskribent, översättare och redaktör. Vattnet i mars är hans andra roman. Källa: (Piratförlaget).
Efter att läst Grundläggande genetik (2008) ? en bok som jag älskade har jag väntat och väntat på denna roman. Och nu äntligen fem år senare har jag fått läsa den. Och jag blev lika förtjust i denna roman som Grundläggande genetik. Fant skriver på sitt FANTastiska, något annorlunda sätt som faller mig i smaken. Denna roman kan kallas en släktkrönika, den börjar med att systrarna Aronsson med familjer träffas i barndomshemmet för att begrava sin mor Inga, den självklara mittpunkten i deras liv. Det är Ingas barnbarn Jonna som är författare och börjar med att presentera boken och även avslutar med slutord. Vi får följa tio olika karaktärer i tio kapitel och för det mesta avslutar deras medverkan efter deras kapitel. Det är bara några karaktärer som flyter förbi i ett annat kapitel. Vi möter de tre döttrarna ? Agneta som bor kvar i barndomshemmet med make och barn. Dottern Maja som är familjens skönhet och som lyckats fånga Timrås lagkapten som förespås en lysande NHL-karriär, men det är en dröm som går i kras. Eva som är lesbisk och rymmer hemifrån vid 17 års ålder efter att haft en kärleksrelation med en jämngammal flicka som tillhör en pingstförsamling och det blir en stor uppståndelse när det uppdagas. Nu lever hon tillsammans med Sónia och hennes son Fredrik.
Jag bara slukade kapitlen om familjens olika personer och ibland deras anhöriga. Mikael Fant beskriver suveränt om hur olika man kan vara som syskon, lesbisk och heterosexuell kärlek var också bra beskrivet. Gestaltningarna av karaktärerna och miljöerna var helt perfekta. Och som jag skrev innan så älskar jag Mikael Fants språk. Ja nu är det bara att vänta på nästa bok av Mikael Fant och hoppas att det inte tar fem år igen.

Betyg 10/10

Datum: 2013-04-09